Lufthavnschefen ser Berlin tone frem i krystalkuglen

Arkivfoto
Arkivfoto
7. august 2014 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

I Sønderborgs 45 år gamle lufthavn sidder lufthavnsdirektør Anders Vangsbjerg Sørensen og ser ind i fremtiden. Det er nemlig en del af jobbet, når man er chef for en lufthavn, der jo meget gerne skal tjene penge.

– Min opgave er sådan set at gøre lufthavnen lækker, så der kommer flere flyruter og passagerer, siger Anders Vangsbjerg Sørensen  til Sønderborg Nyt. Det gør han ved at komme med gode ideer til flyselskaberne.

– Jeg fortæller om passagertallene i lufthavnen og om forskellige beregninger af, hvor mange flere der kan tiltrækkes. Frem mod det, der skulle have været åbningen af Berlin Lufthavn, havde jeg også lavet analyser og beregninger til en rute mellem Sønderborg og Berlin, siger lufthavnschefen. Men sikkerheden i Berlin Lufthavn blev ikke godkendt og nu ser den først ud til at åbne i slutningen af 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

– Nu må jeg vente og se, hvilke ruter, der kommer fra Berlin og så skal jeg i gang med at bringe Sønderborg på banen igen, siger han. Når flyselskaber åbner ruter, så er det for at tjene penge og  mindre selskaber er meget forsigtige, så Anders Vangsbjerg Sørensen skal vise, at han kommer med en rigtig god og økonomisk rigtig idé.

Turist-knudepunkt

Som planerne er syd for grænsen, så bliver det turister, der i fremtiden vil vælge Berlin Lufthavn, som efter al sandsynlighed, bliver mere attraktiv en København.

Artiklen fortsætter under annoncen

– København Lufthavn er meget bundet op på SAS, der har skåret en del af de oversøiske ruter bort og i kølvandet af det, så er der flere andre selskaber, der har trukket sig, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. Hvor der tidligere var mening i at flyve passagerer, der skulle ud i verden, til København, så tyder det på, at Berlin bliver knudepunktet inden længe.

Når der kommer flyruter til det meste af verden fra Berlin, så er det vigtigt, der åbnes en rute mellem Sønderborg og Berlin. Det vil gøre Sønderborg til en binational lufthavn, altså dansk-tysk.

Artiklen fortsætter under annoncen

– Så jeg skal fortælle flyselskaberne, at der i Sønderborg Lufthavns “fangstområde” er 970.000 mulige kunder og de 40 procent af dem er syd for grænsen, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.  I dag bruger kun 3-4 procent lufthavnen på Kær. Ruter til Berlin kan løfte det tal.

Danske forretningsfolk ser det som helt naturligt at smutte til møder i København. Men det gælder ikke for tyske forretningsfolk.

– Tyske forretningsfolk  orienterer sig mod Hamborg, så det er ferierejsende, vi skal have fokus på, når vi vil have flere af de 970.000 mulige kunder til at flyve til Berlin fra Sønderborg. Og det betyder, at der skal sikres et samarbejde mellem flyselskaberne, så turisterne for eksempel kan aflevere deres bagage i Sønderborg og få den udleveret i New York, siger lufthavnschefen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det går faktisk godt

– Når der sammenlignes med andre provinslufthavne, så klarer Sønderborg Lufthavn sig godt, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. Han forklarer, at lufthavnen  får et beløb for hver start og landing samt for hver passagerer:

– Og så har vi værksteder, der reparerer og vedligeholder fly. Vi tjener ikke vildt på dem, men de er gode at ha’.

Antallet af passagerer hos Alsie Express er vokset med 31 procent, når juni 2013 og juni 2014 sammenlignes.

– Det er godt, men ikke så godt som i Cimber-tiden, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Konkurrenten til Sønderborg er på ingen måde Billund Lufthavn, men Hamborg.

– Og det gør det rigtigt vigtigt, vi kommer med, når der åbner en lufthavn i den tyske hovedstad, siger lufthavnschefen.

Sønderborg Nyt har tidligere været på en kameratur rundt i Sønderborg Lufthavnen sammen med Sønderborg Salgs- og Reklameforening.

billede