Masterplan for Handel og Turisme er nu klar

14. maj 2015 Erhverv

I Sønderborg-området sidder vi ikke med hænderne i skødet og venter på at tingene kommer til os. Derfor gik der for lidt over et halvt år siden et stort arbejde i gang med at sikre at mere handel og mere turisme og dermed også mere Artiklen fortsætter under annoncen

jpg” alt=”by” width=”300″ height=”200″ />vækst skulle komme til området. Det var erhvervsudvalget, der satte processen i gang med målet om, at man med en fælles indsats kunne komme længere, og man inviterede derfor så mange som muligt med i den løbende proces.

Det arbejde har båret frugt, og en masterplan for handel og turisme ligger nu klar. Klar til at blive brugt som arbejdsværktøj og manual til, hvordan Sønderborg Kommune kan tiltrække og fastholde turister og handlende.

“En masterplan sikrer, at man i Sønderborg har og arbejder efter en klar strategi, og det giver mening”.

Det siger formand for Erhvervsudvalget, Ole Wandahl Stenshøj.

Samler kræfterne i en plan

“Vi har rigtig mange gode kræfter i området, som alle egentlig arbejder for det samme. Nemlig at få mere vækst til forretningerne, til byerne, til landområderne og vores kommune. Det arbejde har måske været præget af, at man hver især har arbejdet alene og arbejdet efter sin egen strategi, men nu har vi en plan, som alle kan orientere sig i og bruge som redskab. Det betyder, at vi kan samle kræfterne, og at vores arbejde fremadrettet bliver mere effektivt og målrettet”. by

Masterplanen har netop været igennem en høringsperiode, hvor man som borger eller som interessent havde mulighed for at komme med bidrag eller forslag til ændringer til udkastet. Nu er der blevet taget stilling til de indkomne høringssvar, og masterplanen er klar til brug.

Den skal bruges af de mange forskellige aktører, der alle arbejder inden for turismen og handlen i Sønderborg-området. Det drejer sig om offentlige og private aktører, som både har været med til at forme masterplanen og som nu også kan bruge den som en drejebog til deres daglige arbejde og deres fremtidsplaner. Masterplanen giver nemlig sine bud på nogle overordnede linjer, som man uanset branche kan blive inspireret af. Det drejer sig blandt andet om Sønderborg-områdets tre styrkepositioner, mad oplevelsen, den spændende historie og den smukke natur.

“Vi har smuk natur, en unik historie og en traditionsrig madkultur. Det er ting, vi kan være stolte af og som skal bybruges i fortællingen om Sønderborg. Med så konkrete styrkepositioner bliver arbejdet mere håndgribeligt. Så fundamentet for, at vi kan blive den mest besøgte turistdestination i Danmark efter hovedstadsområdet, er nu lagt”, siger Ole Wandahl Stenshøj.

For at nå det mål kan Sønderborg ikke stå alene, og man vil styrke samarbejdet med Destination Sønderjylland. De sætter både i vandet, som Sønderborg ikke ville kunne igangsætte på egen hånd og arbejder på tværs af kommunegrænser. De fokuserer på at få hele Sønderjylland og dermed også Sønderborg på Danmarks- og Verdenskortet.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk