Masterplan for Handel og Turisme i høring

16. april 2015 Erhverv

Erhvervsudvalget er klar med en Masterplan for Handel og Turisme, som kortlægger Sønderborg Kommunes nuværende position og potentiale på begge områder. Den har er nu klar til at blive sendt i høring. Den offentlige høring varer i tre uger.

dk/wp-content/uploads/2014/06/IMG_1804-300×200.jpg” alt=”Sønderborgs historie er det bedste tilbud af alle til turisterne” width=”300″ height=”200″ /> Sønderborgs historie er den allerstørste lokale turistmagnet.

Masterplanen er det foreløbige resultat af arbejdet med at identificere og kvalificere tilbud til både turisterne og borgerne i Sønderborg Kommune, og den giver udtryk for en klar vision: At Sønderborg skal blive den mest besøgte destination i Sønderjylland og den mest besøge turistdestination i Danmark efter Hovedstadsområdet.

”Vi har et stort potentiale for at fastholde og tiltrække nye turister til kommunen, for vi har rigtig meget at byde på. Jeg er rigtig glad for, at vi nu har en arbejdsskitse, der kan være med til på konkret og overskuelig vis at vise os, hvordan vi får åbnet for potentialet og får øget vækst til kommunen,” siger Ole Wandahl Stenshøj, formand for Erhvervsudvalget, i en pressemeddelelse.

Blandt andet viser masterplanen, at Sønderborg Kommune særligt har tre forcer, når den skal tiltrække turister og de lægger sig i slipstrømmen af det arbejde, Destination Sønderjylland – samarbejdet mellem de fire sønderjyske kommuner – vil markedsføre området med: Oplevelser i naturen, det kulinariske univers og områdets spændende historie.

Det glæder direktør for Vækstrådet i Sønderborg, Ole Daugbjerg.

”Vi kan ikke stå alene, hvis vi ønsker, at Sønderborg skal blive en af de mest besøgte attraktioner i hele Danmark. Der må vi løfte i flok og samarbejde med vores nabokommuner, så hele området står stærkt. Derfor er det også et godt og spændende udgangspunkt, at vores styrker her i kommunen passer så godt ind i det arbejde, som Destination Sønderjylland allerede har for hånden. Det betyder også, at vi her lokalt kan fokusere på at skabe en erhvervsturismedestination, mens fællesskabet tager sig af den generelle turist.”

Når masterplanen er endelig godkendt, skal den være et strategisk og konkret værktøj for både vækstrådet, kommunen, handlen og turismeaktørerne, som skal vise vejen til, hvordan Sønderborg bliver et af landets førende turist- og handelsdestinationer.

Du kan finde masterplanen på Sønderborg Kommunes hjemmeside.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk