Tirsdag aften sad en folk med knap 20 iværksættere fra Nordals ved bordene i Nordborghus, hvor der blev lagt ører til et lille foredrag af Minna Hallberg, som gennem flere år har arbejdet med kommunikation.
Det er ingen hemmelighed, at når man starter sin egen virksomhed, så er det nødvendigt, at andre end en selv og den nærmeste familie ved det. Og heldigvis er der forskellige måder at få budskabet om virksomheden ud på.
Den allerbedste form for reklame er selvfølgelig mund til mund. Den kræver bare, at man har råd til at vente – og det har de færreste iværksættere. – og de kan jo prøve at sende en pressemeddelelse ud til lokale medier og håbe, at journalisterne bider på krogen.
Altså skal iværksættere pludselig til at have styr på kunsten at skrive, så det høres.
“Det er mest af alt sprog, der er min styrke. Og når det handler om pressemeddelelser og tekst på hjemmesider, så kan jeg guide jer”, siger Minna Hallberg. En iværksætter afslører straks, at hun har siddet og knoklet med tekst til sin hjemmeside og det havde vist sig ikke at være helt let lige at vide, hvad pokker man skriver.
Måske skal du ha’ hjælp
“Hvis I ikke er gode til selv at skrive tekster, der høres, så skal I få andre til at gøre det for jer. Læsere bliver irriterede over at læse noget, der er rodet eller uvedkommende”, siger eksperten. Hun forklarer, man som afsender skal sætte sig i modtagerens sted.
“Hvis I har opfundet en tingest, der kan et eller andet, skal I ikke skrive om selve tingen, men fortælle, hvordan den gør min hverdag lettere eller bedre”, siger hun.
Minna Hallberg løftede også sløret for strategisk kommunikation en smule og det handler om, hvem man sender sine pressemeddelelser til. Hvis man åbner en kiosk i Nordborg, så er det ikke en succes at få en pressemeddelelse i en avis på Bornholm.
Annoncer
“Og når der skal annonceres, så skal I virkeligt tænke jer godt om”, siger Minna Hallberg. Hun spørger tilhørerne, hvor mange af dem, der har læst de seneste ugeaviser og svaret var tydeligt.
“Hvis I vil have annoncer i det lokale dagblad, så skal I ikke alene se på avisens oplagstal, men også forestille jer, hvor mange af aviserne, der lander i virksomheder”, siger hun.
Minna Hallberg nævner to medier, hvor det redaktionelle stof bliver læst af mange.
“Sønderborg Ugeavis’ artikler bliver læst og især SønderborgNyt bliver læst af rigtigt mange”, siger Minna Hallberg.
Lykken ville selvfølgelig være en kampagne på TV2.
“Men det er dyrt at få sendt og det koster også rigtigt mange penge at få lavet reklamefilmen”, siger Minna Hallberg.
Altså skal kræfterne lægges på hjemmesiden og måske også de sociale medier.
Foreningens hjemmeside
En lille gruppe iværksættere har brugt tid på at friske Iværksætterforeningen Nordals’ hjemmeside op.
“Og den er de slupper fint afsted med. Det er især dejligt, at der ikke er billeder af slipsefyre”, siger Minna Hallberg.
Se siden HER