Som det første skib på Flensborg Fjord giver den danske Søfartsstyrelse MS Feodora fra Langballeå syd for den dansk-tyske grænse lov til at anløbe danske havne, skriver Flensborg Avis.
Bortset fra enkelte dispensationer har det været slut med fjordsejladsen mellem Danmark og Tyskland siden spritbådenes sidste tur i 1999. Så nu håber andre fjordbåde også på at få den eftertragtede tilladelse – bl.a. ventes en godkendelse af en cykelfærge fra Holnæs til Brunsnæs.
Dermed venter nærmest et historisk øjeblik, når MS Feodora II fra formentlig den 1. juni igen sejler mellem Langballeå og Sønderborg.
“Grænseoverskridende sejlads på Flensborg Fjord har højeste prioritet for os”, siger Troels Blicher Danielsen, vicedirektør i Søfartsstyrelsen, til Flensborg Avis.
Feodoras kaptajn, Alexander Klein, er glad for beskeden fra Danmark og fortæller, at det langt om længe er lykkedes at installere sprinkler-anlæg og andet sikkerhedsudstyr, som matcher de internationale regler for sejlads på åbent hav.
“Alt i alt har vi investeret 1,1 mio. kr.”, siger han.
De danske myndigheder afviser imidlertid, at Danmark kræver internationale regler overholdt.
“Det er danske regler, som skal overholdes. Det er de samme regler, som gælder for alle skibe på for eksempel Flensborg Fjord, Roskilde Fjord og Skanderborg Sø”, siger Troels Blicher Danielsen.
Dermed slår han fast, at Danmark fastholder tre sikkerhedskrav: Der skal være redningsvest til alle ombord, redningsflåder eller redningsbåde til alle og »velegnet brandslukningsudstyr«. Troels Blicher Danielsen vil ikke tage stilling til, hvilke skibe i Flensborg der kan opfylde kravene.