Nænsomme ressourceforløb får mennesker videre i livet

21. januar 2016 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Sønderborg Kommune har oprettet et selvstændigt Kompetence- og Integrationscenter, der skal tage sig indsatsen overfor borgere i ressourceforløb samt borgere under den tre-årige integrationsperiode.

Marianne Krarup. Foto: Kim Toft Jørgensen

Marianne Krarup. Foto: Kim Toft Jørgensen

Artiklen fortsætter under annoncen

Centrets kerneopgave er at tilbyde et effektfuldt og tværfagligt forløb med afsæt i borgeren og støtte borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

Det foregår ved hjælp af koordinerede, helhedsorienterede og sammenhængende forløb.

“Vi arbejder ud fra den nye pensionsreform, hvor vi finder en vej til for emsempel et flexjob i stedet for pension”, siger Marianne Krarup, som er leder af Kompetence- og Integrationscentret. Hun har håndplukket en lille stab ansatte, der efter hendes mening er de helt rigtige til den måde, der skal arbejdes på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Marianne Krarup har frem til sin ansættelse i det nye center, været chef for Mølleparken Plejecenter.

Kompetence- og Integrationscenter er ikke bare et nyt ord for noget, der altid har været.

Gør sig klar til mødet med borgeren

“Nyt er, at det er medarbejderne i Kompetence- og Integrationscenter, der har snor i den enkelte borgers sag fra start til slut. Naturligvis er Jobcenter og andre forvaltninger inde over, men det er os, der har kontakten til borgeren”, siger Marianne Krarup til SønderborgNYT.kari

Artiklen fortsætter under annoncen

På en måde ligner det den løsning, der også er sat sammen til erhvervslivet i Sønderborg. Nemlig én indgang til det offentlige. Slut med at rende rundt og snakke med medarbejdere fra flere forskellige forvaltninger og afdelinger, hvor man skal fortælle stort set den samme historie igen og igen.

“Mine medarbejdere opdaterer sig også på de oplysninger, vi har på borgeren, inden der holdes et møde om, hvad der nu kan ske og hvad de seneste skridt førte med sig “, siger hun.

I Kompetence- og Integrationscenter har medarbejderne ikke et fast skrivebord, hvor de kan have deres navneskilt stående.

Artiklen fortsætter under annoncen

“De har et lille skab til deres ting og selvfølgelig er der nogle borde, men der er ingen faste pladser”, siger Marianne Krarup. Det er der heller ingen grund til, når medarbejderne – eller mentorerne, som hun kalder dem – skal være ude og følge borgere. Både borgere, der er på vej ind i et praktikforløb og de, der allerede er i gang med praktik, uddannelse eller en form for job.

Tålmodig håndholdt indsats

“Mentorerne skal prøve på at lære de mennesker, som de skal hjælpe, at kende. Og et møde kan sagtens finde sted hjemme hos borgeren, på praktikstedet eller man kan gå en tur, mens man snakker sammen”, siger lederen. Når målet er at få borgeren i en eller anden form for job eller måske uddannelse, så er det vigtigt at finde frem til, hvad borgeren forestiller sig kunne være interessant at lave.ældre

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi skal gøre en indsats for at udvikle borgerens arbejdsevne og hjælpe vedkommende videre i livet i et forløb og vi kan strække indsatsen ud over fem år”, siger Marianne Krarup. Og heldigvis kan Marianne Krarup ringe til Jobcenter og bede dem lede efter en praktikplads til hvert enkelt af de borgere, som hendes medarbejdere møder – og det baner roligt og stille vejen til uddannelse, job eller flexjob.

“Vi arbejder ud fra lovgivningen på området. Den danner nogle rammer, der ikke kan rokkes med. Men indenfor de rammer er der virkeligt mange muligheder for at hjælpe mennesker videre i livet”, siger Marianne Krarup.

“Mine mentorer har hele tiden fokus på, hvad det er den enkelte forestiller sig om fremtiden og vi finder ikke et

Det er en balancegang at arbejde med skrøbelige mennesker.

Det er en balancegang at arbejde med skrøbelige mennesker.

bagerjob til en, der drømmer om et flexjob som pædagogmedhjælper. Ved at tage afsæt i den enkeltes ønsker, så er der også større mulighed for, at tingene i sidste ende bliver langtidsholdbare”, siger Marianne Krarup. Borgeren er hovedpersonen og ønsker og drømme er vigtige.

Og mentorerne er opmærksomme på, det er en balancegang at arbejde med skrøbelige mennesker. Borgeren skal føle sig tryg ved sin mentor og have en fornemmelse af at blive taget alvorlig.

Du kan læse Beskæftigelsesministeriets side om Ressourceforløb HER