Sønderborg Havn rider med på den digitale bølge. Nu kan sejlerne betjene sig selv på mobiltelefonen.
Sejlerne kan roligt lade kreditkortet blive i pungen, når de går i havn i Sønderborg Havn. De skal heller ikke rende rundt for at finde en havnefoged.
Nu kan de selv klare betalingen ved hjælp af mobiltelefonen og direkte fra båden, når de har fundet en ledig havneplads.
”Vi vil gerne give gæsterne i havnen en god service. Flere og flere bruger mobiltelefonen til betaling alle mulig andre steder, og hvis vores gæster i havnen gerne vil bruge mobiltelefonen til selv at klare betalingen for en plads i havnen natten over, så vil vi også gerne give dem muligheden her i Sønderborg,” siger Finn Hansen, havnemester i Sønderborg Havn.
Mobile pionerer
Sønderborg Havn er blandt de første havne ikke bare i Danmark, men i hele Europa, der er med og forlænger havnefogedens rækkevidde helt ud i lommen på sejlerne.
Det er mobilappen Harba, der har gjort det muligt for Sønderborg Havn, der ligesom 35 havne har tilsluttet sig Harba, der nu samarbejder med 30 danske, to tyske, to polske og en litauisk havn.
Harba-appen kan downloades på de mest udbredte sprog blandt sejlere i farvandene omkring Danmark og vores nabolande. Dansk, engelsk, tysk, norsk og polsk er allerede i omløb, og snart kommer også svensk og hollandsk til.
”Vi har i forvejen besøg af mange udenlandske sejlere, især tyske, men vi håber på at nå ud til nogle flere, når vi kan møde dem på deres eget sprog,” siger havnemester Finn Hansen i en pressemeddelelse.