Nyt initiativ skal give vækst på campingpladserne

4. april 2017 Erhverv

Et nyt initiativ fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Destination Sønderjylland skal styrke campingpladsernes vækstmuligheder og gøre dem til lokale vækstmotorer. En række sønderjyske campingpladser er blandt de første til at gennemføre forløbet.

Mange campingpladser står overfor et uudnyttet vækstpotentiale. Campingferien er et efterspurgt produkt og størstedelen af pladserne har en eftertragtet beliggenhed tæt ved skov og kyst. Alligevel har campingpladserne ikke oplevet den samme vækst som øvrige overnatningsformer i kyst- og naturturismen.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med Destination Sønderjylland har Dansk Kyst- og Naturturisme derfor igangsat acceleratorprogrammet CampVækst, der skal styrke campingpladserne, så de får større del i kyst- og naturturismens vækst og bliver lokale vækstmotorer i forhold til overnatningskapacitet og oplevelsestilbud.

”Dansk turisme er ved at komme tilbage på sporet, og vi tror på, at den positive udvikling kan fortsætte, såfremt vi kan fastholde det markedstryk, der efterhånden er opbygget. Mens kapacitetsudnyttelsen på feriehuse er ved at nå sit maksimum, er der stadig uudnyttet kapacitet rundt omkring på landets campingpladser. Derfor er det på høje tid, at der bliver kigget på campingbranchen som et område, hvor der er mulighed for at skabe yderligere vækst,” siger direktør for Destination Sønderjylland Karsten Justesen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han forklarer desuden, at Destination Sønderjylland har engageret sig i CampVækst, fordi organisationen tror på, at de syddanske campingpladser med den rette sparring vil være i stand til at indfri et uudnyttet potentiale.

Produktet skal gøres endnu bedre

Mange af campingpladserne har en perfekt beliggenhed direkte ned til vandet, men har brug for inspiration til, hvordan det omsættes til at skabe et endnu stærkere produkt. CampVækst er udviklet i samarbejde med Campingrådet og består af tre heldagsworkshops og syv timers individuel rådgivning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forløbets første workshop holdes den 5. april.

Direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme, Jens Hausted, ser frem til at komme i gang med udviklingsforløbet for hver af de deltagende campingpladser.

”Forløbene kommer til at tage udgangspunkt i de enkelte campingpladsers konkrete problemstillinger og udviklingsmuligheder. Det kan være, de ønsker at arbejde med at tiltrække nye målgrupper, udvikle et nyt produkt, etablere nye faciliteter – det vil komme an på deres konkrete situation, deres forretningsmodel og samspillet med destinationen, som campingpladsen er en del af,” siger han.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk Kyst- og Naturturisme forventer at gennemføre lignende forløb flere steder i landet.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
24. oktober 2021 112, Gråsten

Kabinescooter kørte i vandet ved Egernsunbroen

24. oktober 2021 112

Natten til søndag, – klokken 03:32 – blev der ringet 112, fordi en kabinescotter var kørt i vandet fra Gråstensiden ved Egernsundbroen. “Vi rykkede til stedet med vores båd fra Sønderborg og Gråsten Frivillige Brandværn kom også til broen. Vi fandt køretøjet og fik det på land, men vi fandt ikke føreren”, siger indsatsleder Pia […]

Læs mere...