Rapport: AlsFynBroen er et realistisk bud på ny forbindelse mellem Fyn og Jylland

17. marts 2018 Augustenborg

Både for trafikken og samfundsøkonomien er en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn en god investering, viser ny rapport. Derfor er den også et realistisk alternativ til en tredje forbindelse mellem Fyn og Jylland. Det kalder på flere analyser og grundige drøftelser, siger borgmestre.

Trængslen stiger på Vestfyn og i Trekantsområdet, og behovet for en ny forbindelse mellem Fyn og Jylland er stort. Nu viser en ny rapport udarbejdet af COWI, at en sydlig forbindelse mellem Als og Faaborg-området både trafikmæssigt og samfundsøkonomisk vil være en klart bedre investering end en parallelforbindelse ved siden af den nuværende Lillebæltsbro.

En forbindelse mellem Als og Sydfyn vil fjerne markant mere trafik fra E20 på Vestfyn og i Trekantsområdet, og samtidig er de samfundsøkonomiske effekter mindst fem gange større.

De nye oplysninger viser, at der er behov for flere analyser og grundige politiske drøftelser om placeringen af en tredje Lillebæltsbro. Det siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager i en pressemeddelelse:

”Rapporten viser ganske klart, at der er god samfundsøkonomi i AlsFynBroen. Og at der ikke kun er én mulighed, når det kommer til en tredje forbindelse over Lillebælt. Derfor vil jeg opfordre Region Syddanmark til at iværksætte en undersøgelse af alle de mulige forbindelser, så alle detaljer og effekter bliver belyst. Samtidig kalder dette naturligvis også på en grundig drøftelse blandt de fynske og jyske borgmestre, inden vi i fællesskab lægger os fast på en placering. Alt andet vil være både forjaget og ulogisk.”

Artiklen fortsætter under annoncen

Den bedste investering for samfundet

Konkret viser rapporten, at en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn vil kunne fjerne cirka 10 procent af trafikken på Vestfyn, på Lillebæltsbroen og i Trekantsområdet. Til sammenligning vil en parallelforbindelse ved Middelfart betyde mere trafik på Vestfyn og i Trekantsområdet – med mindre en hidtil gratis rute bliver til betalingsvej.

Også de samfundsøkonomiske effekter vil være større ved en forbindelse mellem Als og Fyn.

”Vores beregninger viser en ganske tydelig forskel i de to forbindelsers samfundsøkonomiske effekter. Dem måler man med den såkaldte interne rente, og for AlsFynBroen ligger den på mellem fem og syv procent – alt afhængig af, om der bliver brugerbetaling eller ej. For parallelforbindelsen er den interne rente på højst én procent,” siger Svend Torp Jespersen fra COWI.

Artiklen fortsætter under annoncen

AlsFynBroen vil samle Region Syddanmark

Udover de trafikale og samfundsøkonomiske effekter vil en forbindelse mellem Als og Fyn også få stor betydning for sammenhængskraften i Region Syddanmark. Det siger borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen.

”En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil binde Syddanmark sammen på en helt ny måde. I dag har vi en meget opdelt region, og hvis vi samler to landsdele, der i dag snakker meget lidt sammen, så vil det få en række positive effekter for både erhvervslivet og alle os syddanskere. Samtidig vil Fyn og særligt Odense komme tættere på Hamburg, og det åbner helt nye muligheder.”

Artiklen fortsætter under annoncen

Læs hele rapporten HER.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
20. januar 2022 COVID-19, Sønderborg

200 nye Corona-smittede siden onsdag

20. januar 2022 COVID-19

Siden onsdag er antallet af Corona-smittede indenfor Sønderborgs kommunegrænse steget med 200 og der er i dag 1975 smittede. På landsplan er der ifølge Statens Serum Institut fundet 40.626 nye smittede det seneste døgn. 825 er indlagt på sygehus – og af dem er 49 på intensiv. 28 er i respirator. Ifølge sundhedschef Michael Skriver […]

Læs mere...