Det kan have været dejligt trygt at træde frem og præsentere sin forretningsidé på Årets Business Event på Det Blå Gymnasium torsdag. I ungdomskategorien havde deltagerne hele 50 procents chance for at blive den lykkelige vinder af 5.000 kroner og hele æren.
Vinderholdet blev Sniper, der har arbejdet med deres skoleprojekt, der går ud på at man kan lade venner og andre bedømme tøj, som man agter at købe. Tanken er, at tøjet skal kunne vises for ens internetvenner, der så “liker” det.
Trioen Sniper mener, at unge mennesker ikke tager selvstændige beslutninger, når der handles tøj. Valget af tøj og sko styres meget af, hvad andre synes om netop den bluse, de sko og så videre.
Forretningsideen er, at tøjbutikker får vist deres varer frem for et stort antal kunder og Sniper vil så give butikkerne info om nettrafikken omkring hvert enkelt produkt.
“Og den idé skal der arbejdes meget mere med. Først af alt skal i finde ud af, om det i det hele taget er en forretningsidé og om unge mennesker har tænkt sig at bruge jeres hjemmeside”, sagde Allan Kazmarek til de tre vindere, som fik 5.000 kroner at arbejde videre med.
Hvor er der fest og farver?
Den anden idé fra ungdommen var en app, hvor man skal kunne klikke og så skrive navnet på en hvilken som helst by – og så skulle der komme en liste, hvor der står, hvad der er af koncerter og andre kulturelle tilbud på en udvalgt dag.
“Her skal i være klar over, at det kommer til at tage oceaner af tid at få de forskellige arrangører til at skrive deres arrangementer ind på jeres side”, sagde Allan Kazmarek til de to unge damer, der ville gøre det lettere for os alle at finde gode oplevelser.