Søren Lyngbjørn skal have erstatning fra Ekstra Bladet

13. maj 2016 112

Københavns Byret har afsagt dom i sagen mod Ekstra Bladet, hvor de to tidligere gidsler i Somalia Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez havde krævet en halv million kroner hver i erstatning af Ekstra Bladet. Politikens Hus, der ejer Ekstra Bladet samt avisens chefredaktør Poul Madsen er blevet dømt til at betale 300.000 kroner til hver af de to søfolk.

Søren Lyngby siger ifølge TV2 Nyhederne, han er glad for, at retten har sagt, at det som Poul Madsen og Ekstra Bladet gjorde, var forkert.

Artiklen fortsætter under annoncen

retten

De to gidsler giver halvdelen af erstatningen til de filipinere kolleger, som de sad fanget med.

Der er også bebudet et sagsanlæg mod TV 2 for dokumentaren “De danske gidsler – mareridtet i Somalia”, der blev sendt to dage efter frigivelsen i 2013.

Dokumentaren blev vist efter, at Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez var blevet frigivet. Det er ikke et spørgsmål om, at man kan have ødelagt nogle forhandlinger, fordi man netop fra TV 2s side valgte at vente med at dække sagen, til at Søren og Eddy var blevet frigivet. Den her sag handler om at vise de meget private billeder, som blev vist i dokumentaren.

Efter to år, tre måneder og 18 dage i fangenskab blev de to mænd og deres fire filippinske kollegaer løsladt den 30. april 2013.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk