Det går den rigtige vej for sagsbehandlingstiderne hos Sønderborg Kommune, som også var et vigtigt fokusområde under Erhvervstræffet i marts 2017. Sagsbehandlingstiderne lander i 2017 på 19 dage for private byggesager, mens 90 procent af erhvervsrelaterede byggesager får svar inden 21 dage.
De opgjorte sagsbehandlingstider er målt i den digitale selvbetjeningsløsning til bygge- og miljøsager i det første halvår af 2017. Der er tale om nettosagsbehandlingstider for afgjorte, fuldt oplyste byggerelaterede sager. Nettosagsbehandlingstiden er perioden, hvor en sag behandles i kommunen til kommunen træffer afgørelse i sagen.
I mere komplicerede sager vil sagsbehandlingstiden naturligt være længere, skriver Søndrborg Kommune i en pressemeddelelse.
Derudover måler man også på tilfredsheden af kommunens service i forbindelse med sagsbehandlingen, hvor andelen, som enten er meget tilfredse eller tilfredse placerer sig stabilt på 90 procent.
Tilfredshedsmålingen blev påbegyndt i start-2017 og måler tilfredsheden med serviceniveauet i bygge- og miljøsager. Tilfredshedsundersøgelsen måles anonymt hos virksomheder, som har været i direkte kontakt med Sønderborg Kommune i forbindelse med en sagsbehandling.
”Vi kan se, at udviklingen går i en positiv retning i forbindelse med både sagsbehandlingstider og vores tilfredshedsundersøgelse, og det kan man da kun glæde sig over. Det er afgørende, at vores lokale virksomheder er tilfredse med servicen fra kommunens side, så vi ved, at vores indsatser virker. Dialogen med virksomheder skal have højeste prioritet, for kun sådan kan vi forbedre os”, siger formanden for erhvervsudvalget, Ole Wandahl Stenshøj.