Når Sønderborg Kommune har ønsket at få Tour de France til byen, så er det ikke alene for at få vist den skønne egn på tv-skærme i hele verden, hvor milliarder af mennesker kan sidde og se Sønderborg Slot, Dybbøls skanser og Alssund.
“Det med reklameværdien har vi ikke forholdt os så meget til. Det har mest af alt handlet om, at Sønderborg Kommune skal være et sted, hvor der sker noget, vise, at der er noget at opleve, når man bor her”, siger kommunaldirektør Tim Hansen til SønderborgNYT.
“Det at der sker noget i Sønderborg, at der er store arrangementer som Tour de France-etape og Spejderlejren, kan gøre, at der er nogle, der gerne vil flytte hertil”, siger kommunaldirektøren.
88 millioner danske kroner
Det koster mange penge at få en dansk Tour de France Grand Départ, Tourstarten, til Danmark.
I alt koster det staten, regionerne og kommunerne 88 millioner kroner.
Vejle Kommune betaler med 5 millioner kroner, Sønderborg 10 millioner kroner. Region Syddanmark spytter sammen med Region Sjælland og Region Hovedstaden 15 millioner kroner i Tour de France 2021.
Staten bidrager med 17 millioner kroner, og så betaler både København, Roskilde og Nyborg kommuner også for at deltage i cykelfesten, oplyser TV Syd.
Desuden forventer arrangørerne at 1 million kroner finansieres ved andre bidrag som sponsorindtægter.
Store indtægter venter
Selvom det er dyrt at få starten på Tour de France til Danmark, så ser gevinsten ud til at være endnu større.
Erhvervsministeriet har netop offentliggjort en rapport fra Deloitte, der beskriver økonomiske gevinster i forbindelse med afvikling af den seneste Tour-start uden for Frankrig – i Düsseldorf i Tyskland i 2017.
Her var de økonomiske gevinster for området i omegnen af 478 millioner kroner.
Reklameværdien er blevet anslået til cirka 3,3 milliarder kroner.