Selvom størstedelen af den globale vækst i de kommende år forventes at komme fra fjernmarkeder som Brasilien, Indien og Kina, er det vigtigt, at vi ikke glemmer at spejde til mulighederne for vækst på nærmarkederne, herunder ikke mindst hos Tyskland. Det mener Dansk Erhverv.
– Vi ved, at Tyskland er i gang med en stor omstilling inden for vedvarende energi, hvor der skal investeres i teknologiske løsninger. Samtidig vil efterspørgslen på sundhedsteknologiske løsninger stige, og inden for mode og design har Tyskland stor appetit på skandinaviske produkter. Inden for disse og andre områder kan de danske virksomheder hente store eksportordrer hjem, siger underdirektør i Dansk Erhverv, Jens Alsbirk i en pressemeddelelse.
– Danske virksomheder eksporterer allerede i stor stil til især Nordtyskland. Sidste år blev der eksporteret for 138 milliarder kroner på det tyske marked, hvilket gjorde Tyskland til vores suverænt største eksportmarked. De erfaringer, som mange virksomheder allerede har gjort sig her, er guld værd for nye virksomheder, og det skal vi blive bedre til at udnytte, siger han.