Undersøgelse hjælper Erhvervsservice med at pakke en “rekrutterings-værktøjskasse” til virksomhederne

14. august 2017 Erhverv

Sønderborg Erhvervsservice har fået lavet en undersøgelse, der siger, hvad det er, som Sønderborg kendt for i resten af landet.

Af de 22 udvalgte kommuner i undersøgelsen har Sønderborg Kommune ca. et kendskab under gennemsnittet og ligger lavest af referencekommunerne.

Sønderborg kommune ligger lige under gennemsnittet for relativt kendskab i forhold til størrelse, mens de tre referencekommuner ligger lige over.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Sønderborg er der nogle såkaldte fyrtårne, som vi gerne vil være kendte for og det er Byens Havn, ProjectZero og Destination Sønderborg.

Og Sønderborg forbindes med Sønderborg Slot, grænselandet og Dybbøl Banke.

Attraktivt område

Sønderborg får en vurdering – på det med at være attraktiv – der ligger over gennemsnittet og ligger i top 6 af de 22 undersøgte kommuner – kommunen performer altså bedre end man kan forvente ud fra kendskabsniveauet.

For danskerne generelt er det mest afgørende i forhold til at flytte til en kommune, at der er gode jobmuligheder, gode handlemuligheder og en god offentlig transport

På disse forhold opnår Sønderborg en god placering på gode handlemuligheder, en over middel placering på gode jobmuligheder, og en bundplacering på god offentlig transport – men de ligger alle under idealet i den relative vurdering i forhold til de parametrenes betydning for attraktiviteten.

Natur og kultur tæller også meget, når danskere overvejer at flytte til en ny kommune. Og på landsplan finder hver 10. i undersøgelsen Sønderborg interessant og det samme gør tæt på hver fejrede, at deltagerne, som bor i det sydlige Danmark.

Værktøjskasse

Ideen med at få lavet en undersøgelse på, hvordan omgivelserne ser på Sønderborg, kommer fra et erhverstræf, hvor kommune og erhvervsliv debatterede, hvordan man bedst kunne hjælpe hinanden.

Fra erhvervslivet blev der efterlyst en god fælles fortælling om det at bo og leve i Sønderborg – og ikke flere store kampagner. Altså handler det om at lave en fortælling om, hvordan det er at bo og leve et liv i Sønderborg – og ikke blot beskrive fyrtåne og turistattraktioner.

“Undersøgelsen betyder, at vi tager udgangspunkt i virkeligheden, altså de ting, som eventuelle tilflyttere lægger vægt på”, siger erhvervsudvalgsformand Ole W. Stenshøj til SønderborgNYT.

Sønderborg Erhvervsservice har samlet en “værktøjskasse”, som virksomhederne kan bruge, når der skal rekrutteres medarbejdere udefra – og den skal kigges igennem af Vækstrådet.

“Og når den er pakket færdig, bliver den bredt ud til virksomhederne”, siger udvalgsformanden.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk