80 års mindedag for allieret bomberbesætning

Halifax LL235. Foto: Aircrewremembrancesociety
Halifax LL235. Foto: Aircrewremembrancesociety
23. april 2024 Nordborg Skrevet af: Ole Kæhler

Kontaktudvalget For De Militære Traditioner I Sønderborgområdet gennemfører i dag, tirsdag, 80 års mindedag for den allierede bomberbesætning, der mistede livet 23. april 1944 ved Karlsminde på Nordals.

Der bliver bl.a. lagt en buket fra søsteren til Flight Officer Alfred E. Robbins, skriver kontaktudvalget og fortæller om flyet og besætningen, der blev ramt af skud.

Klokken er 21:00 på basen Elvington i Storbritannien hvor 77 Squadron, Royal Air Force er stationeret. Det er søndag den 23. april 1944. Den erfarne flybesætning i Halifax LL235 forlader startbanen med kurs mod Østersøen, hvor den skal lægge miner ud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at have fløjet 2 1/2 time og er de nu over dansk territorium.

En tysk Messerschmidt bf-110 fra Nachtjagergeswader 3 opdager bombemaskinen og skyder efter den. Flyet er nu over Nordals og kommer fra vest ind over Svenstrup.

Kl. er ca. 23:30 og flyet er i brand. Piloten Flight Lieutenant Edward N. Thomsen prøver at nødlande den nu brændende bombemaskine ved Karlsminde, men flyet fortsætter ud i vandet, og synker flere hundreder meter ud for kysten.

Haleskytten overlever mirakuløst den voldsomme nødlanding. Han har nu ligget i vandet i mere end en halv time, da to lokale, fiskeren Christian Hansen og Erik Agergaard kommer til. Det lykkes dem at få Sergeant D.M.M. Harris ud af vraget og ind på land.

Artiklen fortsætter under annoncen

De øvrige seks besætningsmedlemmer kommer ikke ud af flyvraget og de drukner. Piloten findes fire dage senere i vandet ved vraget. Yderligere fire dage senere – mandag den 31. august – bliver topskytten, Gunner Sergeant Roy Redall, fundet på stranden ved Himmark, og de bliver begge begravet på kirkegården i Aabenraa.

Navigatøren, Pilot Officer Gerald McClelland, driver senere i land ved Assens, hvor han begraves. Radiooperatøren Flight Sergeant Frederick W. Hatvey driver i land ved Fåborg og begraves på byens kirkegård. Flight Engineer Sergeant J. Armstrong bliver ikke fundet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bombeskytten, Flight Officer Alfred E. Robbins bliver heller ikke fundet, men meget tyder på at det er ham der driver i land ved Havnbjerg Skov. Da han ikke bar ID-mærke begraves han som ukendt på Aabenraa Kirkegaard.

Kort tid efter hæves store dele af det sunkne fly, ligesom lasten af miner hæves. Mange ting bliver dog liggende på bunden, og ligger der stadig.

Den 9. april 1972 lykkes det ihærdige sportsdykkere at hæve en af flyets fire propeller, som nu opbevares af Flyverhjemmeværnet.