Her kan du se hvilke skoler der bedst løfter eleverne fagligt

21. februar 2019 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har gennem en årrække beregnet såkaldte socioøkonomiske referencer for grundskolerne i Danmark.

Disse tal sammenstiller elevernes præstationer ved afgangsprøverne i 9. klasse med et udtryk for elevernes socioøkonomiske baggrund, altså med afsæt i de elever, der er på skolen.

Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte skoler handler om de forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne og viser, om skolen giver eleverne et gennemsnitligt fagligt løft set i forhold til et større antal socioøkonomiske karakteristika.

Artiklen fortsætter under annoncen

Altså er det tænkt ind i Cepos’ undersøgelse, hvilken baggrund eleverne på de enkelte skoler har.

På nogle skoler leverer eleverne rent faktisk bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt, skriver Cepos.

På andre skoler gør det modsatte sig gældende.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har lavet en fyldig teknisk redegørelse for metoden til beregning af de socioøkonomiske referencetal.

Du kan finde din skole i Cepos-undersøgelsen ved at skrive ‘Sønderborg’ i søgefeltet i tabellen HER

7. maj 2024 Samfund, Sønderborg

Hør foredrag om udfordringer ved høretab og få gode råd

7. maj 2024 Samfund

Høreforeningen byder alle velkommen til et foredrag med psykolog Camilla Carlsen Bechsgaard tirsdag den 14. maj 2024, fra klokken 14:00 i Frivillighedens Hus, Perlegade 50 i Sønderborg. Camilla Carlsen Bechsgaard er cand.psych.aut. tilknyttet Høreforeningen som psykolog, og hun vil fortælle om udfordringer og give gode råd vedrørende høretab. Til arrangementet forefindes teleslynge og skrivetolke, og […]

Læs mere...