Kultur i Syd fik torsdag aften Årets Galoche fra Sønderborg Salgs- og Reklameforening, der traditionen tro hædrede en perosn, forening eller virksomhed, som ikke går i for små sko, på den årlige generalforsamling.
2004 var startåret, hvor Torben Lindvang, Allan Schøne, Erling Duus, Jens Schmidt og Jes Johansen dannede Kultur i Syd og startede en sponsorjagt, der skulle give basis for store koncerter i Sønderborg.
“Der kom en koncert med en italiener, som var selvfølgelig Luciano Pavarotti, der kom, så, sad ned og var syngende overvægtig. Måske var det de sidste toner, der den dag i august kom ud af hans fuldfede hals, men tonerne bar. I hvert fald for Kultur i Syd, der herefter har præsenteret store danske og internationale navne”, sagde Leif Maibom på vegne af Sønderborg Salgs- og Reklameforening. Han fortsatte:
“Kultur i Syd får prisen fordi I, i den grad, har skabt et musikalsk fyrtårn i Sønderborg, der har sat byen på landkortet og givet os et hav af store musikalske oplevelser.
Fra Pavarotti til Bon Jovi. Fra Lilholt til Seebach. Fra Mølleparken til Slagmarken.
Kultur i Syd lever fuldt ud op til alle de begrundelser, der står i vedtægterne – ikke mindst denne:
Årets Galoche uddeles til en eller flere personer, der gør en forskel i Sønderborg-området, en person, der på ingen måde går i for små sko og som er med til at udvikle området og sætte det på landkortet. Om det er indenfor kunst, kultur, erhverv, markedsføring eller noget helt femte er underordnet”.