Forvaltningen har af flere omgange indhentet prisoverslag på en ny skøjtebane, senest i 2021 og det er på grund af de generelle prisstigninger, som er fulgt i kølvandet på Corona. I denne forbindelse har rådgiver gjort opmærksom på, at banens køleydelse bør øges for at sikre brugbar is på banen hver vinter.
Den højere køleydelse og prislejet for primo 2021 har betydet, at det genberegnede prisoverslag for både en propankølet bane og en CO2-kølet bane nu markant overstiger de 10 millioner kroner, som er sat af til en ny skøjtebane.
Det gør at politikerne i Teknik-, By- og Boligudvalget tirsdag har drøftet fremtidsmulighederne for projektet.
“Vi er ikke i tvivl om, vi skal have en skøjtebane, selvom den bliver noget dyrere, når der skal bruges mere strøm”, siger udvalgsformand Kirsten H. Bachmann til SønderborgNYT.
“Vi arbejder derfor videre med sagen”.
En traditionel skøjtebane med rigtig is kan enten køles med propan eller CO2. Propan er et naturligt, energieffektivt kølemiddel, som har været meget brugt til skøjtebaner. Det er brandfarligt ved lækage, men rådgiver vurderer, at risiko for lækage kan håndteres ved at følge korrekt påfyldningsprocedure.
CO2 er miljøneutralt og ufarligt ved udslip. Det er mere energieffektivt end propan og kræver derfor mindre strøm. CO2-baserede kølesystemer anvendes til skøjtebaneanlæg af høj kvalitet i lande som Finland og Holland, hvor skøjtning og ishockey er særligt populært. I Danmark har Aarhus Skøjtehal fået CO2-køling. Ligeledes anvender skøjtebanen i Enghaveparken i København CO2-køling.