Debat: Bakker op om Nordals Skolens og Sønderskov Skolens inklusion og undervisning

8. juni 2022 Debat Skrevet af: Ole Kæhler

Jesper Smaling, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, skriver:

Asger Romme Andersen fra Enhedslisten satte tirsdag i et indlæg på SønderborgNYT spørgsmålstegn ved, hvorvidt inklusion og projektbaseret læring kan gå hånd i hånd.

Jeg anerkender, at Asger Roomme Andersen har et stort fokus på, at inklusion skal fungere i praksis, det er i øvrigt en opmærksomhed, jeg deler med ham.

Inklusion er en naturlig del af hverdagen på alle folkeskoler, og på vores dialogmøde med Sønderskov-Skolen den 11. marts fik udvalget en god indførelse i – og dialog om – hvordan de arbejder med inklusion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Her hørte vi blandt andet om, hvordan man arbejdet med ‘interne praktikker’ som styrker elevens selvværd og får dagen opbrudt i dele der gør det lettere. At man aktivt benytter sig af to-lærer-timer, om et inklusionsprojekt med inspiration fra Tvillingeklassekonceptet og mange flere eksempler.

Til trods for mange gode eksempler på inklusionsarbejde, vil der på Sønderskov-Skolen, såvel som på de øvrige folkeskoler, være elever der profiterer af et specialtilbud – og derfor skal visiteres til det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sygefraværet blandt eleverne på Sønderskov-Skolen, har ligget under det kommunale gennemsnit de seneste fem år i træk.

Sønderskov-Skolen har været LEAPS skole i fem år, og erfaringerne bliver nøje fulgt af Kata Fonden og Aalborg Universitet, der udgiver en årlig rapport. Her fremhæves blandt andet, at eleverne er glade for LEAPS og at det har en positiv effekt på elevernes tro på egne evner – hvilket i sidste ende styrker deres faglighed.

Jeg har stor tiltro til Sønderskov-Skolen og deres arbejde med LEAPS, såvel som deres arbejde med inklusion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg ser frem til at Nordals-Skolen gennem et samarbejde med Kata Fonden udvikler nye og spændende undervisningsformer, som sammen med et fokus på virksomhedssamarbejde, vil gøre undervisningen praksisnær og anvendelsesorienteret. Det er en naturlig del af fremtidens skole, som vi ser store perspektiver i.

Det er derfor også glædeligt, at skolebestyrelsen, såvel som skolelederen på Nordals Skolen, efter dialog med Kata Fonden, har bedt udvalget godkende projektet – hvilket udvalget gjorde i enighed.

4. maj 2024 Samfund, Sønderborg

Kontrakten er skrevet under – nu kan der rives bygninger ned i Nørager

4. maj 2024 Samfund

Fredag blev kontrakten om nedrivning af Nørager skrevet under og det var et øjeblik præget af refleksion over en lang proces, glæde over lokale kræfter og en forventning om at få det bedste ud af situationen, man er blevet sat i, skriver Salus på deres hjemmeside. Teknisk chef for SALUS Boligadministration, Brian Skou Juhler Larsen, […]

Læs mere...