BNI – Business Network International – består af lokale forretningspartnere, som deltager i et team på op til +50 forretningsfolk fra forskellige brancher. Teamet holder møde hver uge for at give hinanden referencer og personlige anbefalinger.
“Det går i al sin enkelhed ud på, at vi hjælper hinanden til nye kunder gennem personlige kontakter og anbefalinger”, siger René Bruhn til SønderborgNYT. René Bruhn, administrerende direktør i BNI Danmark, er manden, der startede BNI her i landet og torsdag deltog han i det ugentlige møde på Scandic i Sønderborg.
“Medlemmerne er forretningsfolk, som er i brancher, hvor der er mange andre. Det kan være elektrikere, tøjhandlere, reklamebureauer, advokater og så videre. I et team er der kun én advokat, én revisor og så fremdeles. Det gør nemlig, at vi kan anbefale hinanden til kunderne og dele kundekontakter ud på møderne”, siger René Bruhn.
“For eksempel laver elektrikere stort set de samme opgaver. De køber deres ledninger og kabler samme sted og det er samme slags kontakter, de sætter op. Tit vælger vi en bestemt elektriker, fordi nogen, som vi kender, anbefaler netop dén elektriker”, siger René Bruhn. På samme måde er det med advokater, revisorer, fotografer og mange andre brancher.
Det handler om penge
BNI skal ikke ses som en klub eller et netværk – og det handler slet ikke om at samle penge ind til sociale formål. Og det bærer møderne tydeligt præg af.
“Det handler om forretning og ikke spor andet. Vi hjælper hinanden til nye kunder”, siger Jens Michael Damm fra Damm Kommunikation i Sønderborg. Torsdag morgen fik han at vide fra en i BNI, at der er en potentiel kunde til ham.
“Du skal bare ringe til vedkommende. Jeg har fortalt, hvordan du hjalp mig”, siger BNI-partneren højt. Det er sådan, at kontakter og informationer udveksles helt åbent. Og når der kun er en person fra hver virksomhedstype, så er der heller ikke konkurrence.
I Sønderborg har BNI 26 medlemmer – eller forretningspartnere – og de møder et kvarter i syv hver torsdag morgen på Hotel Scandic, hvor møderne kørerv efter en fast skabelon, så hver enkelt får det ud af mødet, som han eller hun kom for.
“Og det er yderst effektivt, når en virksomhed gerne vil have flere kunder. Det er jo ingen hemmelighed, at mund til mund metoden er virkningsfuld – og det er den, vi bruger”, siger René Bruhn.
At være aktiv i BNI er som at have op til 50 “sælgere” som arbejder for dig. Alle kender dig personligt og kan anbefale dig til forretningsforbindelser og andre. Hvis du søger en indgang til en bestemt virksomhed, er der god chance for, at nogen i teamet kan hjælpe dig.
Princippet er enkelt; Gi’ og få.
Brancher som lykkes godt
BNI tilbyder forretningspartnere kurser i at netværke og i referencemarkedsføring.
Brancher som lykkedes godt i BNI er bl.a. revisorer, trykkerier, advokater, reklamebureauer, fotografer, forsikringsselskaber, ejendomsadministratorer, banker, vikarbureauer, telekommunikation, kontorindretning, blomsterhandlere, IT-konsulenter, rengøringsselskaber, HR-virksomheder, kontorforsyning, elinstallatører, B-2-B handelsvirksomheder etc. – men fremstillingsvirksomheder skaber også gode resultater.
Læs meget mere på: bniconnect.dk