Ellen Trane Nørby besøger vidt forskellige Sønderborg-skoler

18. oktober 2016 Sundeved Skrevet af: Ole Kæhler

Når Ellen Trane Nørby, minister for børn, undervisning og ligestilling, mandag besøger Sønderskov-Skolen, Broager Skole, Dybbøl-Skolen og Eckersberg Friskole, byder programmet både på it, trivsel, VidensBy Sønderborg og elevrettigheder.

Første stop er Sønderskov-Skolen, som er en af landets 29 folkeskoler, der har været en del af Demonstrationsskoleforsøgsprojektet om it-inddragelse i undervisningen. Efter projektets afslutning arbejder skolen blandt andet videre med mediepatruljer, hvor elever uddannes til at undervise skolens andre elever i it. Under besøget bliver ministeren også introduceret for skolens teknologicenter, hvor eleverne blandt andet arbejder med programmering og 3D-design.

Artiklen fortsætter under annoncen

Besøget på Broager Skole vil også have fokus på særlig specialiseret viden. Sammen med kommunen og andre skoler samarbejder Broager Skole om VidensBy Sønderborg. Samarbejdet giver både lærere og elever mulighed for at fordybe sig i et eller flere af de fem Videnshuse, som for eksempel har fokus på kreativitet, naturvidenskab eller sundhed. Derudover vil skolen også fortælle ministeren om deres erfaringer med implementeringen af folkeskolereformen og med skolens særlige matematik talenthold.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Det er vigtigt at skabe rum til, at eleverne kan fordybe sig i it, matematik eller noget helt tredje. Folkeskolereformen giver bedre rammer til at planlægge særlige projekter, hvor det også er oplagt at inddrage inspiration og input uden for skolen. Det arbejder begge skoler med, og det er noget, som andre skoler med fordel kan lade sig inspirere af,” siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.

Fokus på “være-dygtighed”

Besøget på Dybbøl-Skolen står i trivslens tegn. Her vil skolen fortælle ministeren om deres erfaringer med venskabsklasser, legepatruljer og elevmæglere, som alle skal være med til at sikre, at eleverne trives, får venskaber på tværs af årgange og klasser, og at de i højere grad forstår selv at løse konflikter, som opstår i skolegården eller i gruppearbejdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sidste stop er Eckersberg Friskole, hvor børnenes ti rettigheder er med til at sætte rammerne for elevernes skoledag. Her vil ministeren også blive vist rundt i skolens igangværende ombygning, som blandt andet sker med hjælp fra elevernes forældre.

”Vi ved, at der er tæt sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres faglige niveau. Derfor er fokus på leg, venskaber, forebyggelse af mobning og elevinddragelse vigtig for deres skolegang. Vi har netop brug for skoler, som går forrest og viser, at det fokus betaler sig,” siger Ellen Trane Nørby.

Artiklen fortsætter under annoncen