Åbent Brev til Byrådet: Fejl i sagsbehandlingen af Nybøl Nor Stien kan koste borgernes ønskeplacering

31. august 2022 Debat Skrevet af: Ole Kæhler

Adsbøl Borgerforening skriver:

Adsbøl Borgerforening har nu igennem mere end 12 år arbejdet på at udvikle Adsbøl og Gråsten med en færdiggørelse af Nybøl Nor Stien mellem Nybøl og Gråsten.

Der er lavet flere udviklingsplaner for Adsbøl og fra starten har det været et ønske, at der skal gå en kystnær sti som følger Nybøl Nor mellem Adsbøl og Gråsten.

Stien mellem Adsbøl og Gråsten er sidste etape i den ca. 20 km lange Nybøl Nor Sti, som helt fra starten har været tænkt som en kystnær vandrerute og et alternativ til eksisterende veje og cykelstier. Nybøl Nor Stien er stærkt inspireret af Gendarmstien, hvor der ved genetableringen også blev lagt stor vægt på en kystnær linjeføring, som kun er fraveget på strækninger hvor linjeføring ved vandet ikke er mulig.

Desværre har det på grund af bundforhold ikke kunne lade sig gøre at lave en sti der følger Nybøl Nor mellem Nybøl og Adsbøl.

I Sønderborg Kommunes pressemeddelelse fra 9 juli 2020 er der kun en linjeføring mellem Adsbøl og Gråsten i spil og den er kystnær og følger Nybøl Nor. I princippet er Adsbøl Borgerforening aldrig blevet hørt om de to nye linjeføringer.

Det sidste stykke mellem Adsbøl og Gråsten, er nu lagt ud med tre forskellige linjeføringer. Alle tre linjeføringer kan laves og der er budget-dækning for alle tre.

Et forslag følger Nybøl Nor og der er to forslag hvor stien skal gå via Sønderborg Landevej på eksisterende cykelsti og langs med togskinnerne til Gråsten

Det siger sig selv, at det ikke er en naturoplevelse at gå ved siden af trafikken på Sønderborg Landevej eller ved togskinnerne til Gråsten. Oplevelserne for de forskellige linjeføringer kan ses på Adsbøl Borgerforenings Facebook side dateret 6 juni 2022. Der bør også tages med i overvejelserne, at trafikken på Sønderborg Landevej, er steget kraftigt efter at den nye motorvej blev åbnet i 2012.

En sti som følger Nybøl Nor vil afslutte linjeføringen mellem Nybøl og Gråsten på den bedste og mest naturlige måde. I dag oplever vi, at besøgende, der benytter stien mellem Nybøl og Adsbøl, forsøger at gå videre langs vandet, men må konstatere at de skal op og gå på Sønderborg Landevej, for at komme videre til Gråsten.

En sti, som følger Nybøl Nor til Gråsten og Fiskenæs, vil afkorte vejen og være en flot motionsrute for borgere og turister i Adsbøl og Gråsten. Den vil også give en sikker vej for eleverne i Æblegård Friskole i  Adsbøl, når de skal til svømmeundervisning i Fiskenæs eller skal besøge Gråsten.

Kun en sti, der er kystnær og følger Nybøl Nor, har Adsbøl Borgerforenings opbakning. En sti som forudsætter, at man skal gå på cykelstien på Sønderborg Landevej og gå langs togskinnerne til Gråsten vil være spild af borgernes penge.

Vi kan nu se, at det sidste stykke mellem Adsbøl og Gråsten ender i politik. På grund af en fejl i sagsbehandlingen er der risiko for, at vi ikke vil få en demokratisk behandling, i det udvalg, som skal beslutte den endelige linjeføring mellem Adsbøl og Gråsten.

Vi opfordrer alle i Sønderborgs byråd til at sikre en retfærdig behandling og samtidig sikre at Adsbøl Borgerforenings og borgerne i Adsbøls ønske,om en kystnær Nybøl Nor Sti mellem Adsbøl og Gråsten, bliver hørt.