Direktør Dennis Rybasch fra Alsie Express siger til SønderborgNYT, at Alsie Express satser på at Sønderborg-Københavnruten bliver den første 100 procent grønne indenrigs flyrute.
”Vi tog første skridt sidste år, hvor vi reducerede CO2-aftrykket med fire procent ved at blande biogas i flybrændsel i brændstoffet”, siger Dennis Rybasch.
Men der er langt fra fire til 100 procent.
”Teknologisk er vores fly tilladt til at må have 50 procent SAF-fuel ombord. Flyproducenten og motorproducenten skal certificeres til, at man må have 100 procent SAF-fuel ombord. Det er forventningen, at man kan opnå denne certificering inden udgangen af 2025”.
SAF står for bæredygtigt flybrændstof. Det er produceret af bæredygtige råvarer og minder meget i sin kemi om traditionelt fossilt jetbrændstof.
”Og så er det er spørgsmål om, at der skal produceres tilstrækkeligt SAF-fuel og dermed få prisen ned. I dag er det 5-6 gange højere pris på SAF end almindelig brændstof”, siger Alsie Express-direktøren.
Han fortæller videre, at branchen ser meget positivt på regeringen udspil og har tilbage i marts 2020 fremlagt deres udspil i forbindelse med klimapartnerskabet mellem regeringen og branchen. Det er vigtigt, at der oprettes en klimafond, som støtter branchens grønne omstilling.
”Vi venter spændt på, hvad Power-to-X-teknologien giver af muligheder og jeg er ikke i tvivl om, at netop Power-to-X på sigt bliver løsningen for flytrafikkens omstilling”.