Prisen som Danmarks bedste luksushotel er for andet år i træk tilfaldet Alsik Hotel & Spa og har dermed cementeret sin position som et af Danmarks førende hoteller ved at blive kåret som Danmarks bedste luksushotel ved årets Danish Travel Awards.
Hotellet, der i maj fejrede 5-års fødselsdag, var fra starten tænkt som et hotel af høj kvalitet, uden at ordet luksus dog blev brugt af de sønderjyske bygherrer.
”Vores mission med Alsik var at skabe et 4-stjernet hotel i øjenhøjde med gæsterne. Vi så ikke Alsik som et luksushotel, men begrebet luksus har ændret sig. Vi gør os umage, og vi prioriterer nærværet og kontakten med vores gæster. Det er nu tidens luksus. Derfor er vores medarbejdere vores vigtigste ressource, og denne pris er deres fortjeneste”, siger Jesper Koch, COO og gastronomisk ansvarlig på hotellet.
”Sønderborg og Sønderjylland betyder meget for os. Vi siger mojn, vi bruger lokale råvarer og har en stærk lokal forankring. Alsik er ikke et bare et hotel, der tilfældigvis ligger i Sønderjylland. Vi er et sønderjysk hotel. Sønderjylland har skabt og formet Alsik, og vi er stolte af vores landsdel: Menneskerne, traditioner og de fantastiske råvarer”, siger Jesper Koch i en pressemeddelelse.
Siden åbningen har Alsik budt gæsterne på unikke gastronomiske oplevelser, et spa i særklasse, moderne nordisk arkitektur og professionelle mødefaciliteter – alt sammen med den smukkeste udsigt over Sønderborg og Flensborg Fjord.
Idéen om Alsik blev skabt, da Bitten & Mads Clausens Fond, sammen med Sønderborg Kommune og en privat investor inviterede den prisbelønnede canadiske arkitekt Frank Gehry til at udarbejde en masterplan for den gamle industrihavn i Sønderborg, der kunne omdanne den til et nyt byrum med plads til natur, kultur, boliger og erhverv.
Bitten & Mads Clausens Fond gav efterfølgende liv til idéen om et stort hotel i Byens Havn, og arkitektbureauet Henning Larsen Architects tegnede stregerne til det, der nu er Danmarks bedste luksushotel for andet år i træk.
”Prisen er et flot skulderklap til Alsik og alle de ansatte. Vi er meget stolte af den betydning som hotellet på kort tid har opnået. Alsik er et fyrtårn, der bidrager med mange turister og et øget kendskab til vores by og landsdel. Og det var netop dét, der var ambitionen for hotellet”, siger Martin Johanning, direktør for Alsik Hotel & Spa.