Analysebureauet Plan Gruppen har lavet en analyse af borgernes tilfredshed med Jobcenter og den analyse bliver lagt frem for politikerne i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, når der er møde på onsdag.
Undersøgelsen viser, at syv ud af 10 borgere er tilfredse eller meget tilfredse med jobcentret og den viser, at jobcentret klarer sig godt på Beskæftigelsesministeriets politiske mål for 2021 og 2022 om værdig sagsbehandling – otte ud af 10 føler sig godt behandlet i jobcentret. Undersøgelsen viser også, at jobcentret efterlever udvalgets værdi ’Vi tror på dig’. Her er det også otte ud af 10, som oplever, at medarbejderne i jobcentret tror på, at de kan komme i job eller uddannelse.
Borgernes svar tegner et overordnet billede af, at deres tilfredshed med jobcentret er høj, når de oplever at blive hørt og forstået og behandlet godt. Det samme gælder, når de oplever, at jobcentret tror på, at de kan komme i job eller uddannelse.
Undersøgelsen peger på, at jobcentret i det store hele er på rette vej med tiltag, der skal imødekomme borgernes behov, som for eksempel udbredelse af beskæftigelsesfaglighed og en ny tidlig indsats for unge og andre ledige.
1.399 borgere har deltaget i undersøgelsen. Det er en svarprocent på 23.