Når SwipBox’ koncerndirektør, Jens Rom, skal fortælle, hvorfor han for et års tid siden sagde ja tak til stillingen, så er forklaringen ret kort.
“Jeg kunne ganske enkelt ikke sige nej”, siger Jens Rom til SønderborgNYT.
“Der er en særlig Fanden-i-voldskhed i SwipBox og nu skal vi gå fra at være en sprælsk opstartsvirksomhed til at være mere disciplineret – men vi må aldrig miste vores vildskab og iderigdom på denne rejse.”
SwipBox er lokalt forankret i Sønderborg og det er en international virksomhed, hvor medarbejderne sidder i flere lande.
“Jeg kommer fra Bring, så jeg er vant til, at medarbejderne er spredt”, siger Jens Rom, som er nordjyde.
“Men jeg bor i København og det er også der, børnene bor”.
Han fortæller videre, at eksperter fortæller, at SwipBox har verdens bedste pakkeboks.
“Og nu arbejdes der på at gøre den endnu bedre”.
Kundekredsen skal vokse
SwipBox’ pakkebokse blev spredt ud i hele Danmark i 2012 med deres blå pakkebokse. Senere udviklede de en ny type pakkeboks, der opereres udelukkende via apps, som efter en testperiode blev bredt ud i hele Danmark sammen med PostNord under navnet Nærboks,. I dag har SwipBox pakkebokse i mere end 50 lande.
“Vi har fået nogle gode kontakter, så vi får hele tiden flere kunder, som vil bruge vores pakkebokse”, siger direktøren, der med sin fortid hos fragtfirmaet Bring, har et stort kendskab til, hvem det er, der kan have særlig gavn af SwipBox’ pakkebokse.
Jens Rom fortæller, at han stortrives, hvor der virkelig sker noget. Selvom de er lidt vilde i SwipBox, så har de hele tiden fokus på kvaliteten i deres opgaver.
“Min opgave er mest at fokusere på forretningsdelen og der har jeg erfaringer, som kan bruges til gavn for firmaet”.
Klimarigtig løsning
Jens Rom fortæller, at SwipBox er med til at gøre klimaet bedre, fordi pakkechauffører, som lægger pakker i boksene ikke kører forgæves ture.
“Chaufførerne skal ikke ringe på modtagernes dør og ender ikke med at skulle tage pakken med retur, fordi der ikke er nogen hjemme”, siger han.
Samtidig med det klimarigtige, så er SwipBox også med til at gøre det let for pakkemodtagerne.
“Modtagerne kan hente deres pakker i en boks tæt på hjemmet. Og de kan komme præcis, når de vil. Boksene kan bruges 24/7, så der er ingen lukketid”, siger Jens Rom.
Tilflytter fra Ikast
Det er rigtigt godt for Sønderborg, når der kommer tilflyttere hertil – og en af dem er Jonas Ebler Pedersen fra Ikast, der har læst på universitetet i Aalborg.
“Jeg er uddannet indenfor alle facetter af softwareudvikling og design”, siger han.
Jonas Ebler Pedersen så et jobopslag fra SwipBox.
“Jobsamtalen var mit første besøg på Als og allerede da jeg kørte over broen, syntes jeg Als så ud til at være et dejlig sted”.
Straks efter Jonas Ebler Pedersen blev ansat – for godt et par år siden – flyttede han til Sønderborg.
“Mine opgaver i SwipBox ligger i feltet mellem kunder og udviklere. Jeg har fokus på de behov, der er hos vores kunder og sporer udviklerne ind på dem”.
SwipBox overraskede ham
At der er en it-virksomhed som SwipBox og også mange andre spændende virksomheder i Sønderborg, hvor der er brug for højtuddannede, overraskede Jonas Ebler Pedersen.
“Faktisk troede jeg, at den slags virksomheder kun lå i storbyerne”, siger han og tilføjer:
“Måske skal Sønderborg slå på, at det er både let og billigt at finde en bolig – og gøre mere ud af at fortælle om alt det, der foregår, altså alle de muligheder, der er her for et godt socialt liv.”.
Han nævner, det også vil være en fordel, hvis Sønderborg viser de mange jobmuligheder, der er i iværksættervirksomhederne.
“På Als har vi Danfoss og Linak – og rigtigt mange flere gode og spændende virksomheder. Det betyder en bred vifte af jobmuligheder – også blandt iværksætterne”, siger Jonas Ebler Pedersen.