Bæredygtighed: Der arbejdes hektisk på at lave elektriske passagerfly

25. april 2019 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Der er i disse dage den IEEE CPE Powereng-konference på SDU Sønderborg. Her opdaterer forskere fra alle verdenshjørner og ledende virksomhedsrepræsentanter de seneste videnskabelige landvindinger inden for effektelektronik. Det hele handler om grøn transformation og en CO2-neutral fremtid.

Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive.

Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene, skriver SDU.

“Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det skal være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi en kogeplade i dit køkken bruger”, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flyrejser har et stort klimaaftryk

Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det til at køre 33.000 kilometer i din bil – eller mere end otte års strømforbrug – ifølge klimatænketanken Concitos beregninger.

Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, professor Christopher Gerada fra University of Nottingham

“De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?”

De store elektriske fly ligger en del år ude i fremtiden
Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?”

 

 

 

19. april 2024 Frivillige, Sønderborg

Foredrag gør foreninger klogere på børn og deres forældre

19. april 2024 Frivillige

Mange foreninger oplever at der er børn, der kun deltager i de ugentlige aktiviteter, men når der er træningslejr, lejre eller ture på programmet vælgere forældrene ikke at lade deres børn deltage. Samrådet Alssund har derfor sammen med Folkeoplysningsudvalget i Sønderborg Kommune arrangeret et foredrag med professor Lene Tanggaard, Torsdag den 25. april kl 19.00, […]

Læs mere...