Sønderborg Kommune arbejder i 2022 og 2023 med udvikling af ældreplejen i projektet ’Nye veje til mere nærvær og omsorg’. Oversat betyder det, at medarbejderne i Hjemme- og Sygeplejen samarbejder i mindre borgerteams.
Borgerteamene, som er tværfagligt sammensat, består af 12-15 faste medarbejdere, som i dagvagten har opgaver hos borgere i et mindre geografisk område. De faste teams skal også – ud over at sikre højere kontinuitet og faglighed hos borgerne – være med til at styrke samarbejdet mellem borgeren og medarbejderne.
Projektet har samtidig fokus på, hvordan teamene kan bruge data om borgernes oplevelser og ønsker. Nu er første data blevet præsenteret for Social-, Senior- og Handicapudvalget efter to spørgeskemaundersøgelser i første kvartal 2023. De to undersøgelser måler borgernes og medarbejdernes oplevelser med kvaliteten, skriver kommunen i en pressemeddelelse.
142 borgere har besvaret spørgeskemaet, der afdækker borgerens egen oplevelse af inddragelse og kontinuitet. Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at borgerne overordnet er tilfredse med kvaliteten i Hjemme- og Sygeplejen.
Det glæder Stefan Lydal, formand for Social-, Senior- og Handicapudvalget:
”Det glæder mig, at borgerne med faste teams i Hjemme- og Sygeplejen udtrykker, at de oplever bedre kvalitet og føler sig inddraget. Resultaterne fra første dataindsamling understøtter os i at faste teams giver bedre nærvær og omsorg for borgerne, når de primært møder det samme personale. Samtidig giver det en højere stabilitet og kontinuitet i plejen”, siger han.
I projektet måles ligeledes medarbejdernes oplevelse af at arbejde i små teams. 224 medarbejdere har i spørgeskemaet besvaret ti spørgsmål med fokus på tværfagligt samarbejde i Borgerteamene samt medarbejdernes egen indflydelse på opgaveløsningen. Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at medarbejderne oplever det meningsfuldt at arbejde i små teams, og organisering i Borgerteams understøtter medarbejdernes tryghed og tillid til hinanden.
”Der er ligeledes et overvejende godt samarbejde mellem det enkelte teams tværfagligheder, og netop det tværfaglige samarbejde giver medarbejderne en oplevelse af at kunne løse opgaverne hos borgerne bedre end tidligere. Det er en stor styrke, fordi det øger arbejdsglæden hos medarbejdere i Hjemme- og Sygeplejen. Det er vigtigt i en tid, hvor vi gerne vil fastholde det gode personale, vi har, samt tiltrække nye medarbejdere”, siger næstformand Preben Storm.
Første måling af den borger- og medarbejderoplevede kvalitet anvendes som baselinemålinger og følges op af to yderligere målinger i løbet af 2023.
Borgeroplevet kvalitet
142 borgere har besvaret et spørgeskema på ni spørgsmål omhandlende blandt andet deres tilfredshed med antal medarbejdere i hjemmet samt tillid til, at medarbejderne giver borgeren den rette hjælp. Desuden spørges til, hvilke oplevelser borgerne har omkring selvbestemmelse, mestring og samhørighed.
88 procent af borgerne er tilfredse eller overvejende tilfredse med antallet af medarbejdere, der kommer hjemmet. Ligeledes har borgerne stor tillid til, at medarbejderne giver den rette hjælp til borgeren. Her svarer 94 % at de er tilfredse eller overvejende tilfredse.
Medarbejderoplevet kvalitet
224 medarbejdere har besvaret et spørgeskema på 10 spørgsmål omhandlende teamsamarbejde. Fokus i undersøgelsen er medarbejdernes oplevelser af tværfaglighed i teamet, medarbejdernes autonomi samt om medarbejderne oplever det meningsfyldt at arbejde i små teams.
Resultaterne viser, at 83 procent af medarbejderne oplever, at opdeling i små teams skaber højere kvalitet for borgerne. Kvaliteten højnes blandt andet af teamets tværfaglige samarbejde, som 91 procent af de adspurgte vurderer som godt. Ligeledes oplever 93 procent medarbejderne at have indflydelse på eget arbejde i teamet.