Borgmesteren fortalte Cop 27-deltagerne om landsbyernes grønne tanker og udfordringer

10. november 2022 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Torsdag eftermiddag blev der lyttet til borgmester Erik Lauritzen, som fortalte COP 27-deltagerne i den nordiske pavillon i Sharm El-Sheikh om de udfordringer, som landsbyerne i Sønderborg kommune har med den grønne omstilling.

At reducere CO2-udslippet er en enorm udfordring – formentlig den største vi mennesker nogensinde har stået over for. Den grønne omstilling kræver, at vi løfter i flok globalt, nationalt, regionalt og lokalt – og at vi gør det på tværs af by og land.

I dag er der dog vidt forskellige muligheder og betingelser for at bidrage til den grønne omstilling alt efter, om du bor storbyen eller på landet. Lovgivning og løsninger formes i høj grad i hovedstæder og metropoler, imens landdistrikter ikke kan kobles på de kollektive løsninger og må finde egne, individuelle svar på de globale udfordringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Der er vigtigt, landsbyerne bliver hørt, når det gælder succesfuld grøn omstilling og derfor er jeg glad for, at kommunikationsbureauet Commocean sammen med Nordisk Ministerråd kontaktede Sønderborg Kommune og opfordrede til, at vi deltog i en debat sammen med norske Arendal og Nordisk Ministerråd”, siger landdistrikskoordinator Connie Skovbjerg til SønderborgNYT.

Borgmester Erik Lauritzen deltog via et videolink fra Center for Verdensmål og han sendte landsbyborgernes tanker og ønsker ud på den globale scene.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Landsbyerne skal også have adgang til grøn omstilling. Det skal ikke være forbeholdt dem i de store byer”, siger Connie Skovbjerg og fortsætter:

“Når der skal tænkes på kollektiv trafik, så er der stor forskel på landsbyerne og de større byer. I landsbyerne har vi brug for eksempelvis delebiler og vi har brug for nogle varmeløsninger til alle de boliger, som ikke dækkes ind af fjernvarmen. De mennesker, som bor i landsbyerne, skal have muligheder”.

“Nu åbner landsbyborgerne munden og siger, hvad de har brug for – og så kan politikerne lytte”, siger hun.

Artiklen fortsætter under annoncen

Budskabet kom ud i verden

Borgmester Erik Lauritzen er rimeligt tilfreds med online-deltagelsen:

“Vi kom ud med nogle gode budskaber fra vores landsbyer”, siger han til SønderborgNYT.

Det er Cop 27, der lige nu er i gang i Sharm El-Sheikh i Egypten – endnu et internationalt klimatopmøde i en lang række af klimatopmøder og kloden har ikke fået det bedre.

“Vi kører på vejen ind mod et klima-kaos og vi gør det med speederen i bund”, blev der sagt ved åbningen af Cop 27.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Men der sker meget af det rigtige rundt omkring i verden og der er det med klimaløsninger, at de tager tid”, siger borgmesteren til SønderborgNYT. Hans næste skridt i Sønderborgs grønne omstilling er at tage fat i Christiansborg-politikerne og fortælle dem, hvad det er, der er brug for i landdistrikterne.

Ord og tanker til Cop 27 fra landsbyerne

Skab mulighed for, at kommunerne kan støtte eller være medejere af lokale, grønne dele-transportløsninger i offentlige-private partnerskaber. Det kan f.eks. ske efter samme hvile-i-sig-selv-principper som andre offentligt ejede virksomheder er underlagt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skab med en udligningsmodel/tilskudsmodel rammerne for, at det bliver attraktivt og rentabelt for kommercielle virksomheder at tilbyde delebil- og andre dele-services til landsbyer og mindre byer, som det i dag kendes fra storbyerne – eller for at disse tilbud og ordninger tilpasses landdistrikternes transportbehov.

Gentænk afgifter og fradrag for de mennesker, der bor uden for den kollektive trafikale infrastruktur

Gør samkørsel/deleordninger mere rentabelt: Giv højere kørselsfradrag, når man aktivt benytter samkørsel.

Fjern eller nedsæt afgifter på private, fælles el-transportmidler, ejet af f.eks. et landsbylaug.

Indfør en Grøn Nytte-elbil-Nummerplade med afgiftsnedsættelser for indbyggere i landdistrikter, der er afhængige af bil for at kunne varetage f.eks. job og uddannelse.

Indfør afgiftsfri el til opladning af elbiler på landet

Gør kollektiv trafik i landdistrikterne bæredygtig og fleksibel

Gør kollektiv transport i landdistrikterne fleksibel i f.eks. både størrelse, omfang og hyppighed.

Erstat store, tomme busser, der alligevel sjældent går, med førerløse el-busser i loop, bæredygtige drive on demand løsninger o.lign.

Gentænkt jernbanedriften – mange landsbyer har både skinner og toge i nærheden – men togene stopper ikke. Flere trinbræt.

Energi og varme

Udvid forsyningspligten til også at opfatte varmeforsyning

Vedtag en varmesektorlov ganske som den nuværende vandsektorlov, så forsyningspligten udvides til også at omfatte en varmforsyningspligt for både land og by. Samme model og hvile-i-sig-selvprincip, som kendes fra forsyningssektoren kan med fordel benyttes.

Gør det nemmere at dele lokalproduceret energi i lokalsamfundet

Lovgivningen spænder i dag ben for deling af lokalproduceret energi i lokalsamfundet. Muliggør at varme og energi både kan og skal deles og bruges lokalt, f.eks. biogas fra gårdene, overskudsvarme fra virksomhederne, overskuds-el fra naboernes solceller og jordvarmeanlæg m.m.

Sænk afgiften hvor el bruges til grøn opvarmning uden for det kollektive varmenet.

Tag landsbyerne med på råd for at sikre en bæredygtig og demokratisk grøn omstilling

Samarbejde og dialog mellem centralmyndighed, beslutningstagere, embedsværk og landsbysamfundene er nødvendig for succes med den grønne omstilling – så husk at tage landdistrikterne med i dialog, udvikling, planlægning og implementering

Husk just transition: Den grønne omstilling skal ikke være dyrere for dem, der bor på landet end for dem, der bor i byerne. Investeringen i den grønne omstilling er et fælles ansvar og skal sikre balance mellem land og by.

HER KAN DU SE BILLEDER fra live-sendingen.

28. marts 2024 Samfund, Sønderborg

Rigtigt mange blev en del af Stop Madspild

28. marts 2024 Samfund

Torsdag stod adskillige mennesker i kø for at hente overskuds-madvarer i Frivillighedens Hus, hvor en gruppe på 18 frivillige stod klar til at dele ud og på den måde var både frivillige og modtagere en del af Stop Madspild, som også bakkes op af en række lokale dagligvarebutikker. “Vi har fået en masse madvarer, som […]

Læs mere...