Byrådet satte i 2021 og 2022 to millioner kroner af årligt til samarbejdet mellem turisme- og handelsaktørerne. – en million årligt til handelsudviklingsinitiativer og en million årligt til turismeudviklingsinitiativer.
Ved udgangen af 2022 var 1.350.000 kroner tilovers fra turismeområdet og af dem blev 675.000 kroner givet til handelsstandsforeningerne i Sønderborg, Nordborg og Gråsten for at støtte initiativer såsom ’Kongelig Jul’, ’Isskulpturfestival’ i Nordborg og den kongelige modtagelse i Gråsten. Initiativerne er med til at udvikle og støtte den lokale handelsoplevelse, så borgerne og de besøgende turister får en god oplevelse i handlen året rundt.
Med den nye masterplan – og handleplanen for 2024 – vil der fortsat være fokus på at udvikle handelsbyerne, men der vil også være fokus på at styrke sammenhængen i turismetilbud, kompetenceudviklingsmuligheder for turisme- og handelsaktører samt samarbejdet på tværs af brancherne via en ny samarbejdsstruktur. Ligeledes skal mulighederne for at styrke branchernes økonomi til nye udviklingsaktiviteter via fælles fundraising undersøges.
“Det, som vi i udvalget mener, Byrådet skal støtte, det er udvikling og ikke driften af handelstandsforeningerne”, siger udvalgsformand Kjeld Stærk til SønderborgNYT
Byrådet har i perioden 2024-2027 sat seks millioner kroner af til udviklingsinitiativer fremfor drift af eksisterende indsatser. De seks millioner vil løbende blive prioriteret med afsæt i den godkendte handleplan.
Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst har på udvalgsmødet i går, torsdag, besluttet at give 200.000 til opsætning af kundetællere i Sønderborg by.
“Det vil give en mulighed for at få kortlagt kundeflowet i handelsgaderne”, siger udvalgsformanden.
Der er også sat 200.000 kroner af til de tre handelsstandsforeninger i Sønderborg, Nordborg og Gråsten til udsmykning og aktiviteter i forbindelse med julehandlen.
Yderligere har udvalget besluttet at bruge 100.000 til informationsmateriale med fokus på forskellige oplevelser i vores lokalområde.
“Vi forestiller os, der bliver lavet flere ‘program-pakker’, så eksempelvis historie-interesserede kan se alt det, som Sønderborg kan tilbyde dem”, siger Kjeld Stærk.
Materialet laves i samarbejde med Destination Sønderjylland og skal blandt andet gøres tilgængelig i handlen.