Præmierne i Årets Cykelkampagne er delt ud og 9-årige Subhi Abdo fra 2.a på Sønderskov-Skolen udnævnte Cyklistforbundet til Årets Børnecyklist,
Desuden har 8.d fra Dybbøl-Skolen vundet drikkedunke og 5.a fra Dybbøl-Skolen har vundet is til hele klassen, fordi de blev udtrukket i den nationale lodtrækning.
Sønderborg Kommune har trukket lod om lokale præmier blandt de klasser, der har registreret deres cykeldage.
Her vandt 6b på Gråsten Skole og 5a på Förde-Schule Gravenstein hver en kurv med frugt og juice fra Hestehave Frugtplantage og også gavekort til Sønderborg Handel.
Sønderskovskolens 2.A, Broager Skoles 7.B og Lysabild Børneunivers 4. klasser var desuden heldige at få ’Undervejs morgenmad’, en frugtkurv med juice, chokoladeboller og nøgleringe.
Sundt og bæredygtigt
Det handler både om sundhed, motion og bæredygtig transport, når cykelkommunen Sønderborg igen i år gik all in for at bakke op om de landsdækkende cykelkampagner, der skal få flere til at finde jernhesten frem som transportmiddel i det daglige.
Kampagnen Alle Børn Cykler varede i 14 dage. Her blev der registeret 1.102 cyklende børn i Sønderborg og de cyklede tilsammen 9.737 dage. Det svarer til gennemsnitlig ca. 9 cykeldage pr elev.
Vi Cykler Til Arbejde foregik hele september måned. Her havde 647 personer i Sønderborg Kommune tilsammen 8.763 cykeldage. Det svarer til 13,54 cykeldage ud af 30 mulige pr. deltager.
”Alt taget i betragtning synes jeg det er et rigtig flot resultat. Hvert år oplever vi en stigning i antallet af tilmeldte klasser til Alle Børn Cykler, ligesom vi oplever en større og større opbakning fra forældrene, der spiller en afgørende rolle med at hjælpe deres børn godt afsted på cykel om morgenen, siger sundhedsudvalgsformand Helge Larsen i en pressemeddelelse
” Coronasituationen har spillet ind på antallet af deltagere i Vi Cykler Til Arbejde. Men i forhold til resten af landet, ligger vi pænt med i toppen, hvilket bekræfter os i, at vi er en cykelkommune”.
Cykling har en positiv indvirkning på den mentale og fysiske sundhed, uanset om man har kort eller langt til arbejde eller skole. Derfor har begge kampagner fokus på, at det først og fremmest handler om at være med, og derfor findes præmierne primært via lodtrækning