Erhvervsskolerne i Sydjylland har ikke mange i skolepraktik. Det er positivt, og i fremtiden handler det mest om at få flere til at gå håndværkervejen, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen
Den nyeste opgørelse fra undervisningsministeriet viser fin fremgang for skolerne i Sydjylland på Dansk Byggeris område. Antallet af indgåede uddannelsesaftaler er steget fra 381 i 2016 til 469 i 2017. En stigning på 88 aftaler svarende til 23 procent.
Samtidig er antallet af lærlinge i skolepraktik faldet fra 135 i 2016 til 119 i 2017. Altså 16 færre svarende til et fald på knap 12 procent.
Tallene er opgjort fra skolerne: EUC Syd Sønderborg, Rybners Esbjerg og Hansensberg.
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle viser samme fremgang. Her er antallet af uddannelsesaftaler steget med 100 og antallet af skolepraktik faldet med 35.
Håber på flere aftaler næste år
Michael Mathiesen glæder sig over udviklingen og peger på, at tallene faktisk er endnu bedre i forhold til skolepraktikken.
”Nogle har korte uddannelsesaftaler, og de kan være i skolepraktik i meget kort tid, mens de venter på en praktikplads. For eksempel har vi på Rybners, hvor jeg er tilknyttet, stort set ingen i permanent skolepraktik”, siger Michael Mathiesen i en pressemeddelelse og fortsætter:
”For nogle år siden drejede det sig om at skaffe lærepladser. Nu handler det mere om at få flere til at vælge håndværksfaget. Der skal gøres en større indsats i folkeskolen, og så er det nu muligt for unge med studentereksamen at blive håndværker via EUX-uddannelsen. På landsplan er der 39 procent, som har en studentereksamen, de ikke bruger”.
Sydjylland god i forhold til landsgennemsnittet
På landsplan er der også fremgang at spore, om end der er store regionale forskelle. Sydjylland ligger godt til.
Opgørelsen dækker perioden januar-september. Der er på landsplan indgået godt 6.200 uddannelsesaftaler i bygge- og anlægsbranchen i årets første ni måneder, mens det tilsvarende tal sidste år var knap 5.500 uddannelsesaftaler.
Se tallene for de enkelte skoler HER