Søren Østergaard. Fælleslisten, skriver:
Forvaltningen har indstillet til Børne- og uddannelsesudvalget, at specialklassernes overbygning på Ahlmannskolen flyttes til Humlehøjskolen. Dette sker, fordi man allerede for et par år siden flyttede den almene overbygning. Da inklusionen tilsiger, at eleverne i specialklasser har godt af at være sammen med almene elever, vælger man nu også flytte specialklasserne til Humlehøj.
Vi ser i høringsmaterialet ikke noget om, hvorfor Humlehøj er det bedste valg for specialklasserne. Det lyder mere som om det var det nemmeste, når nu man allerede havde flyttet den almene overbygning derud.
Nu lykkes inklusion kun, når de svage elever profiterer af det. Det er jo for deres skyld.
Men det kræver bl.a. at hele skolekulturen er inkluderende. Fra elever til forældre og lærere. Og det er jo ikke nogen hemmelighed, at ikke alle er lige forstående.
Når nu specialklasserne alligevel skal flyttes, hvorfor prøver man så ikke at finde det bedst mulige sted at flytte dem hen?
Hvorfor ikke prøve at placerede dem på en skole, hvor inklusion allerede er en indarbejdet del af kulturen? Det vil give eleverne en tryggere ramme at ankomme til, en tryggere skoledag og give lærerne fra specialklasserne langt større professionel sparring.
Vi forstår i Fælleslisten ikke, at man vælger at sende specialklasserne på en skole der ikke har haft specialklasser i over 15 år. Det betyder bl.a. at der ikke er nogen af de nuværende elever (eller forældre) på Humlehøj der har oplevet specialklasser på skolen.
Vi tænker til gengæld, at Hørup Centralskole allerede har et eksisterende inkluderende miljø der kunne hjælpe eleverne. Endvidere har Hørup Centralskole, ligesom Ahlmannskolen, optageområde over hele Als. Det vil på så mange områder være den mest logiske og mest inkluderende løsning at sende Ahlmann-skolens specialklasser på Hørup Centralskole.
Vi håber at nogen, sammen med Fælleslisten, vil gå i brechen og advokere den bedste løsning for eleverne i Ahlmannskolens specialklasser. Vi mener ikke den bedste løsning er den af forvaltningen skitserede.
Specialklasserne rummer nogle sårbare elever, og vi mener ikke der bare skal sættes et flueben ved en flytning, der tilsyneladende ikke er til elevernes fordel.
Disse elever skal have de bedste muligheder vi kan skaffe dem.