I foråret gik det galt i Kolding: To private udbydere gik konkurs inden for halvanden måned, og forsyningsforpligtigelsen faldt da automatisk tilbage på kommunen, som pga. udbuddet ikke længere var rustet, i tilstrækkelig grad, til at overtage denne opgave med et øjebliks varsel. Det gik ud over mere end 700 ældre borgere. Samtidig efterlod det kommunekassen med et hul på 17,5 mio. kr. Desværre står denne sag ikke alene.
Artiklen fortsætter under annoncen
Det er i min optik naivt at spare penge, og forvente et højere serviceniveau på denne kommunale kerneopgave. Enhver som har den mindste kontakt med hjemmeplejen ved nemlig, hvor hårdt en SOSU-assistent, –hjælper eller sygeplejerske arbejder og hvor travlt de har.
Vi skal gå andre veje. I 2012 indførte man i København den såkaldte tillidsreform, hvor medarbejderne i hjemmeplejen ikke længere skal registrere hvornår de kommer og går i de ældres hjem. Dette giver både borgerne og medarbejderne en langt større tilfredshed, og sikrer at SOSU’ernes eller sygeplejerskens egne faglige vurderinger er det bærende element i indsatsen.
Artiklen fortsætter under annoncen
Så lad os tage kontrollen tilbage til kommunen, og genskabe tilliden til vores offentligt ansatte. Sådan skaber vi sammen, fremtidens offentlige sektor.