Debat: Kommunen burde satse på både erhvervs- og borgervenlighed

11. april 2016 Sønderborg

Tommy Jensen, Vollerup, skriver:

Nu ved jeg ikke, hvad det er for 12 mio. kr. de seneste 2 år Henrik Enderlein hentyder til i søndagens artikel om, at Sønderborg vil i top 10 i erhvervsvenlighed; men Sønderborg Vækstråd må være ét af tiltagene;  og så det må jo være 2015 og 2016 der menes; og tiltagene det der i kontoplanen har funktion 6.

Artiklen fortsætter under annoncen

48.67 Erhvervsservice og iværksætteri.  –

Vækstrådet startede i 2015.

Formand for Vækstrådet, Henrik Enderlein.

Formand for Vækstrådet, Henrik Enderlein.

For ordens skyld kan oplyses, at kommunen i de 5 forudgående år, 2010-2014, i gennemsnit. pr. år brugte 9,3 mio. kr. til drift og 1,49 mio. til anlæg; i alt 10,79 mio. kr. årligt.

I 2015 var budgetteret med 13,491 mio. kr. i drift og samt 4 mio. kr. i anlæg, i alt 17,491 mio. kr. Der er for indeværende år budgetteret med 16,492 mio. i drift og 4 mio. i anlæg; i alt 20,49 mio. kr.

De 2 seneste år er der dermed tilført området 37,983 mio. kr. og ikke 12 mio. kr.

Dertil kommer, at hvor man i 2010-2014 betalte dækningsafgift af forretningsejendomme med i gennemsnitligt. 10,046 mio. kr. årligt, betalte man i 2015 kun 40.000 kr. men er nu helt fritaget for dækningsafgift.

Samlet set har kommunen dermed tilført erhvervsfremme for små 19 mio. kr. og dertil givet skatterabat for 10 mio. kr. om året som forbedring af rammevilkårene.

Det er rart at både erhvervslivet og kommunen har ambitioner om at blive nr. 1 eller mellem de 10 bedste.

Jeg tror, man næste år skal være tilfredse, hvis kommunen kan svinge sig op til en placering mellem de 10 bedste – i regionen.rådhus3

Når man nu kan bruge 29 mio. kr. om året i forsøg på at flytte erhvervsvenligheden fra en bundplacering, kunne man så ikke gøre det samme for borgerne  ved at forbedre skat/serviceforholdet, hvor Sønderborg Kommune i budgettallene for 2015 ligeledes indtager en bundplacering i borgervenlighed med en placering på en delt 97. plads*?.

Man kan også med rimelighed; når nu både erhvervsvenligheden udtrykt i rammevilkår  og borgervenligheden udtrykt i skat/serviceforholdet ligger som bundskrabere på landsplan, stille sig selv spørgsmålet om hvorvidt kommunen overhovedet er venlig.

*Social- og Indenrigsministeriets nøgletal pr. 15. februar 2015.

Kilder: Danmarks Statistik-Statistikbanken/BUDK32/REGK31

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk