Konservative John Lohff, Sønderborg, skriver:
Region Syddanmark besluttede i 2011 at udarbejde en analyse af de samfundsøkonomiske forhold, herunder trafikgrundlaget, for en fast forbindelse imellem Fyn og Als. Samlet set viste undersøgelsen et plus, når den samfundsmæssige betydning for landsdelene blev indregnet. For alene at få forbedret grundlaget på trafiksiden blev der i år iværksat en trafikal analyse med den nye Landstrafikmodel som grundlag.
Resultatet af trafikanalysen er nu tilvejebragt, og folk der ikke kan se lyset i den faste forbindelse, har travlt med at skyde projektet ned. Jo længere væk fra åstedet jo kraftigere kritik.
Jeg synes, at man skulle tage de formørkede briller af og så i stedet bemærke, at analysen kun er en trafikanalyse og dette endda med store usikkerheder. Analysen fastslår dog, at der kan opnås betydelige rejsetidsbesparelser og turen vil blive taget af over 33.000 biler på et hverdagsdøgn, såfremt man kan passere gratis som på Lillebæltsbroerne.
Hvis man nu supplerede den trafikale analyse med en samfundsøkonomisk analyse vil pluskontoen og hermed fordelene blive kraftigt forøgede. F.eks. de jobmæssige muligheder på tværs af bæltet, et mere sammenhængende sundhedsvæsen og de ekstra muligheder for vore studerende. Hertil hele turismedelen, mulighederne for erhvervslivet samt hurtigere logistik, varebevægelse og bosætningsmuligheder.
Med disse plusfaktorer indregnet, vil der overhovedet ikke være nogen tvivl om, at den faste forbindelse skal etableres. Det er derfor også glædeligt, at de to kommuner Sønderborg og Faaborg-Midtfyn er faste i troen på, at projektet kan lykkes.
John Lohff er regionsrådsmedlem og medlem af det syddanske mobilitetsråd.