Susanne Posselt, SF Sønderborg, skriver:
Med temmelig meget underen, læser jeg formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Jesper Smalings svar på mit læserbrev om snart manglende it-portaler til indskolingsbørnene.
Når Jesper Smaling mener, jeg som borger, ikke er værdig til at deltage i den politiske debat, fordi jeg udtaler mig på et ikke ’oplyst og fuldstændig grundlag’, så minder det unægtelig meget om ’mansplaining’.
Jeg synes, det er noget dristigt af udvalgsformanden, at påstå, det er skoleledernes prioritering at fjerne så vigtigt en ting som it-portaler i indskolingen, og så påstå, at der ikke ligger en politisk beslutning bag. Hvad med at påtage sig sit politiske ansvar for det område man forvalter?
Alle ved jo, at Sønderborg Kommune de seneste år har været ude i hårde besparelser, og børne- og uddannelsesområdet er ikke gået fri. Man har i mange år prioriteret undervisning i form af digitale platforme fra 4. til 9 kl. og indført ’bring your own device’, som betyder, at eleverne selv skal sørge for at medbringe en computer, for at kunne følge undervisningen. Dermed har man totalt afskaffet fysiske bøger.
Ikke just i tråd med det udspil regeringen er kommet med fornylig, og som forskning har peget på i årevis.
Når krybben er tom bides hestene. Når de politisk udmeldte økonomiske rammer ikke slår til, fordi priserne stiger, og man ikke er villig til at fylde hullet, kalder jeg det at spare. Den her gang går det ud over børnene fra 0-3 kl.
Er det skoleledernes opgave at prioritere, javel, om man er enige eller ej, men det politiske ansvar er stadig dit, Jesper Smaling.
Og så lige for dit ’oplyste og fuldstændige grundlags skyld’, JesperSmaling, så drejer det sig ikke kun om it-portaler til ordblinde. Også børn med motoriske vanskeligheder, og børn der skal motiveres på andre måder, hvor det at lære at skrive, læse og regne mm. ikke virker ved at give endnu mere papir og blyantopgaver. Børn med vanskeligheder har brug for it-platforme, for at træne færdigheder på en spændende måde, men også for at føle sig, som en del af fællesskabet.
It giver mulighed for differentieret undervisning og bedre inklusion. Og især er det da vigtig med it-portaler, når man i indskolingen også er økonomiske begrænset på indkøb af vigtige fysiske skolebøger.