Debat: Skolesammenlægning skal blive til ‘fremtidens nye byskole’

19. september 2023 Debat Skrevet af: Redaktion

Byrådsmedlem Stephan Kleinschmidt, Slesvigsk Parti, skriver:

Det har givet en enorm nervøsitet blandt elever, forældre og medarbejdere, at der er taget hul på en debat om en mulig skolelukning. Og faktisk har både Socialdemokratiet og Enhedslisten været så konkrete, at Ahlmann-Skolen bør være undervisningsstedet, der lukkes. Det sker primært ud fra et økonomisk perspektiv, at man drøfter ændringer i skolestrukturen og lukning af Ahlmann-Skolen. Det er ikke den vej vi vil. Det centrale spørgsmål er ikke, hvilken skole lukkes: Men hvordan vi former en attraktiv byskole.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slesvigsk Parti ser også et behov for at håndtere den bygningsmæssige overkapacitet i Sønderborg by og tilpasse skoledistrikterne, men vi vil udvikle ’fremtidens nye byskole, der bliver en sammenlægning mellem de to byskoler – Humlehøjskolen og Ahlmannsskolen – på den ene skoles matrikel. Inspireret af lignende projekter bør kimen i skolesammenlægningen – både mentalt og fysisk – være helhed og samspil mellem nyt og gammelt.

Medarbejdere – inklusiv pædagogiske personale – og forældre fra begge skoler skal inddrages i forandringsprocessen, så praksisviden og erfaringer bliver sat i spil ved en sammenlægningen af skolerne. Præmissen for udvikling af en ny byskole er, at læringsfællesskaber i form af tvillingeklasser og samarbejdet mellem specialklasserne og de almene klasser fastholdes. Slesvigsk Parti foreslår at relancere den ’nye byskole’ med nyt navn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skabelsen af en ’ny byskole og en tilpasning af skoledistrikterne skal ledsages af et løft i investeringerne og ekstra penge til at sikre en god proces i forbindelse med omlægningerne – der også omfatter specialklasserne. Der skal investeres i skolens indeklima, bygningsmasse og læringsmiljøer, så kapaciteten og kvaliteten følger behovet. Videre ønsker Slesvigsk Parti at undersøge muligheden for flydende skoledistrikter for at udnytte den samlede kapacitet i folkeskolerne bedst muligt. Dette sker ved at optimere sammensætning af klasserne i forhold til de konkrete årlige behov, fx fordeling af klassernes størrelse, afstande til skole og hensyn til søskende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kodeordene for den videre proces må være saglighed og sammenhold – også med henblik på den videre politiske proces. Det er forudsætningen for, at vi i de aktuelle forhandlinger bliver enige om, at ændringer i skolestrukturen indgår i budgetforhandlingerne;