Borgmester Erik Lauritzen skriver:
En Kommune i Balance var for snart mange år siden – syv er mange – mit valgslogan. Det er fortsat det, som det handler om for mig i arbejdet i byrådet. Og der er mange balancer i regnestykket:
Den aktuelle debat om boligområderne. Nørager/Søstjernevej er en del af den balance, der skal være i boligudbuddet. Der skal være attraktive boliger for alle indkomstgrupper og alle ønsker. Kommunens “hovedstad” skal kunne rumme det hele. De dyre og mondæne boliger eksempelvis på Feddet eller på Havnen, de hyggelige villakvarterer og gode, men billigere, rækkehuse og lejlighedskomplekser som bl.a boligforeningerne står for.
Jeg går ind for omdannelser og renoveringer. Men blindt bare at rive velfungerende boligblokke ned er ikke min tilgang. Alle skal kunne betale sig fra en god bolig i vores kommune. Her skal være plads til alle.
Sønderborg og de andre byer
En anden balance er den mellem hovedbyen, de mindre centerbyer og landsbyerne. Det er hamrende dyrt at satse på det hele, men jeg mener vi skal blive ved med det. Vores kommune er attraktiv, netop fordi der er valgmuligheder. Derfor investerer vi i disse år rigtig mange penge i f.eks Nordals med de store industrier, men også som fremtidigt turistmekka med den fantastiske natur.
Gråsten og Broager/Sundeved som meget attraktivt bosætningsområder med nem adgang både til Sønderborg og arbejdspladserne i nabokommunen. Og landsbyerne støttes af vores landdistriktspolitik i deres kamp for at tiltrække de familier, som vil det nære og naturen.
Der skal være plads til alle, men balance betyder ikke, at alle områder skal kunne det samme eller have det samme. Hovedbyen -Sønderborg med ‘forstæder’ er kommunens lokomotiv og har gennem en årrække gennemgået en – ikke helt gratis- voldsom udvikling. Lyt til gæster og studerende:
“Sønderborg er fantastisk – den har det hele”.
Handelslivet
Men – vi skal videre – der skal bygges på og vi skal forstå at udnytte den styrke byen har. Derfor skal byrådet i det kommende års tid arbejde med en bymidteplan, der skal sætte retning, men også løse nogle af de udfordringer der er og se på de barrierer, der er for videre vækst.
Hvordan understøtter vi bedst den detailhandel, som lige nu er ramt af Coronakrisen, men som i Sønderborg har en stor fremtid hvis de og vi gør det rigtigt? Hvor skal der gøres plads til nye byrum med streetfood og oplevelser.
Jeg mener, vi skal understøtte -ikke fortrænge – de gode tiltag med boder, loppemarkeder, og julemarked, der vokser på Rønhaveplads.
Biler i byen
Hvor skaber vi plads til bilerne? Eller skulle vi måske reducere antallet af biler i midtbyen og acceptere, at man ikke lige kan holde udenfor den butik man skal handle i?
Jeg er mest til det sidste.
Skal skøjtebanen vige for parkering ? Jeg mener nej.
Sønder Havnegade
Sønder Havnegade har – ligesom Rådhustorvet – udviklet sig til HotSpot i de senere år. Her er Nyhavnsstemning og masser af cafeer og restauranter er kommet til og supplerer nu havnen og hotellet godt – og turister og vi selv nyder det.
Men vi har en udfordring med trafikken på Sønder Havnegade. Det er også en af de udfordringer, der skal tages med i Bymidteplanen. Det er min klare holdning, at vi skal finde løsninger, så vi kan lukke Sønder Havnegade for trafik i det mindste i sommerperioden og i dag/eftermiddagstimerne.
Der har mange gange været overvejelser og tilløb. Nu mener jeg det skal være!
Hele havneforløbet fra Verdens Ende til Lystbådehavnen er en lang perlerække af oplevelser og nydelse.
Det skal vi vide at benytte og udnytte.