Debatindlæg: Coronatidens skoleundervisning er værd at reflektere over

15. februar 2021 Sønderborg

Byrådsmedlem Didde Lauritzen, Socialdemokratiet, skriver:

Vi er trætte, vi er rigtigt trætte – vi trænger til menneskelig kontakt, vi trænger til vores velkendte hverdag og vi trænger til, ikke at skulle bekymre os om kontakttal, mundbind og hvor vi står i vaccinationskøen.

Men midt i al trætheden så er der også plads til refleksion.

Med et barn i tredje klasse og en plads i Børne- og Uddannelsesudvalg, har skolernes Corona-håndtering fyldt meget herhjemme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og først og fremmest: Hvor har der bare været ydet en jætte-indsats derude, tak for det!

Men det seneste år har også vist os, hvor meget folkeskolen kan, når den sættes fri. Når det er de lokale politikere og forvaltningen, der sætter de brede rammer, og lader skolerne i høj grad udfylde de rammer efter den enkelte skoles forhold.

Der er ingen skoler i Sønderborg Kommune, som ikke har formået at løfte det ansvar, de har fået i Corona-tiden. Tværtimod har lærerne og det pædagogiske personale, lederne og forældrebestyrelserne været idérige, opfindsomme og de har fundet løsningerne.

Tænk engang, hvis vi kunne få gjort op med skiftende undervisningsministres fejlagtige forsøg på at kontrollere og styre folkets skole via alt for simple tal og opgørelser.

Væk med flere ting

Væk med de standardiserede kvalitetsrapporter, nationale mål og ”Fælles Mål” og ind med lokalt besluttede og brugbare mål for kvalitet, læring og trivsel

Væk med nationale ranglister som symboliserer alt det folkeskolen ikke er

Væk med nationale tests som presser eleverne og tager tid fra undervisningen, uden at være et brugbart værktøj i hverdagen

Væk med uddannelsesparathedsvurderinger som stempler unge mennesker i en periode af deres liv som i forvejen er svær og overvældende

Væk med dokumentation og styring for styringens skyld og ind med dialog og god evalueringskultur

Jeg ønsker mig, at vi, som politikere både lokalt og på Christiansborg, lærer af Coorna-perioden, letter på styringen affolkeskolerne og at alle vi, der brænder for folkeskolen i stedet får en samtale om, hvad det er, vi vil have ud af den – skolerne skal nok leve op til tilliden og levere!

Didde Lauritzen er medlem i Sundhedsudvalget samt Børne- og Uddannelsesudvalget.

 

Skrevet af: Redaktion redaktion@sonderborgnyt.dk