Sönke Büsen, Sønderborg, skriver:
Stig Aunfelt formåede igen at byde på en inspirerende udstilling, som sætter tankerne i gang og som får os til at se verden fra andre synsvinkler end den, vi får formidlet via den ‘mainstream verden’, der i høj grad præger os bevidst eller ubevidst.
Betydningen af den form for kunst, nytænkning, innovation og udvikling burde egentligt være almen bekendt og kunsthistorien viser os da også, at blandt andre avantgardekunstnere på godt og ondt var forud deres tid.
Kvaliteten i Stig Aunfelts kunst afspejles ved, at han otte gange deltog i en af de fire store censurerede danske udstillinger. Hvor mange af de lokale amatørkunstnere har bare én af dem på deres CV?
På den måde er Stig Aunfelt også en ambassadør for Sønderborg. Men bliver han kvitteret for det? Hvor mange gange har Kulturudvalget anerkendt Stig Aunfelts arbejde? Hvor mange gange har kunstskolen inviteret Stig Aunfelt for at inspirere eleverne? Hvor mange gange har virksomheder besøgt hans udstillinger med det mål, at få ny inspiration til nytænkning?
I Sønderborg tales gerne om ”at være i verdensklasse”, noget som hurtigt kan virke lidt kikset, når det kommer fra en selv. Næste år hviler verdens øjne i to dage på Sønderborg. Spørgsmålet er så, hvad verden så møder. En åndelig steriliseret og klinisk ren by – eller en by der er præget af ånds-diversitet, hvor der ikke kun er plads til at ‘vende verden på hovedet, men hvor nytænkning direkte støttes. Det kunne så være, at Sønderborg dagen efter ikke bliver glemt, men at nogle tænker, vi oplevede en dansk provinsby med en strejf af verdensklasse.
Læs også: Stig Aunfelt udstiller 153 provokationer