Debatindlæg: Hvorfor løser kommunen ikke trafikproblemerne i Ulkebøl?

26. februar 2021 Debat Skrevet af: Redaktion

Stine Duus Petersen, Ulkebøl, skriver:

I næste uge skal Teknik og Miljøudvalget godkende en trafikplan, der i øvrigt ikke gør det bedre at færdes i Ulkebøl, samt et større byggeri i det gamle Ulkebøl.

Til trods for, at det har fået massive protester fra de beboere i området, der dagligt skal leve med den tunge trafik og deres deres bekymringer for de mange bløde trafikanter, der skal til og fra Ulkebøl Skole.

Deres argument for, at der ikke skal gøres synderligt meget ved de knap 1000 biler der kører igennem et lille villaområde dagligt er, at der kører tilsvarende mange biler på skoletoften i Blans.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kære teknisk forvaltning. Det er jo noget sludder! I Blans kører der på et døgn 824 biler – gad vide, hvor mange af dem der er fra slagteriet?

Det er på en vej hvor der både ligger en købmand og en skole. Vejen i Blans er en lige hovedvej igennem byen og ovenikøbet med fortov til de bløde trafikanter.

I Ulkebøl derimod er vejen snoet, smal og uden fortov. Der kører omkring 250 biler mere i døgnet her, hvoraf flere end de 600 af dem, vurderes at være gennemgående trafik uden formål og vi er kun en villavej med et enkelt firma på, som måske i døgnet generer 50 biler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men teknisk forvaltning gider ikke søge politiet om et ’gennemkørsel forbudt skilt’ – med begrundelsen om, at ikke mange får det tilkendt eller overholder det.

Jamen kære forvaltning – der sker jo ingenting, når man ikke forsøger.

Hastighedsmåling hvor ingen kører hurtigt

Der er foretaget hastighedsmålinger herude af to omgange. Begge gange har kommunen valgt at lægge måleudstyret enten i et sving eller lige efter. Det har naturligvis endt med at konklusionen er, at der ikke køres særlig stærkt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men kære teknisk forvaltning – vi har faktisk forsøgt at fortælle jer, at det var de forkerte steder at måle, fordi folk slet ikke er begyndt at køre stærkt dér. Vi har sågar snakket med manden, der satte måleudstyret op og han tilkendegav også, at det nok ikke var det smarteste sted at lægge dem, men han gjorde blot som han fik besked på.

Tilbage kan beboerne i Ulkebøl sidde og tænke. Er I mon ligeglade med den livsfarlige trafik?

Skal vi vente, lige som man så ofte høre fra andre steder, på at der sker en alvorlig ulykke?

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi har et farligt sving og lige nu er der børn og ældre der bruger en tom grund til at krydse vejen for at undgå svinget.

Men den tomme grund vil I nu bygge op mod 15 huse på, så nu efterlades vi alle uden andet valg end at bruge svinget.

Hvad er forskellen?

Til slut vil jeg bemærke, at da jeg selv, for et lille års tid siden, søgte om at få lov til at åbne en lille privat børnehave i vores område, fik jeg et klart nej fra teknisk forvaltning.

Vejen kunne under ingen omstændigheder rumme den ekstra trafik, det ville genere fra de 16 forældre der skulle aflevere børnene hver dag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kun et år efter vurderer i, at et byggeri på 15 huse ikke vil genere mere trafik end vejen kan holde til? Jeg undres og spørger mig selv om forvaltningen behandler folk lige for loven?

Eller om borgmesteren har lovet noget på forhånd, der tvinger jer til at være ligeglade.

24. april 2024 112, Sønderborg

Antallet af indbrud er faldet

24. april 2024 112

I Syd- og Sønderjylland er antallet af indbrud i de første tre måneder af 2024 samlet set steget i forhold til samme periode i 2023. Men der er store forskelle kommunerne imellem og i Sønderborg er der sket et fald. I årets første kvartal har der været 25 indbrud, hvor der i samme periode sidste […]

Læs mere...