Den socialdemokratiske byrådsgruppe skriver:
De nationale test blev oprindeligt indført som led i ambitionen om en forbedret evalueringskultur i folkeskolen.
Målsætningen var at give lærere og elever et indblik i den enkelte elevs faglige niveau.
Erfaringerne viser dog tydeligt at de ikke lever op til deres formål. Senest med en undersøgelsen udført af DPU, Aarhus universitet i 8. klasse, er det nu bevist, at testene både er meget upræcise og i mange tilfælde direkte misvisende.
Rapporten peger blandt andet på:
Estimeringen af elevernes dygtighed, som har betydning for hvilke opgaver de stilles overfor i den adaptive test, er forkert. – De mindst dygtige elever vurderes for lavt og de dygtigste elever vurderes for højt.
Opgaverne der stilles pr. fagområde er for få til at give en retvisende vurdering af elevens niveau
Særligt dårlig eller særligt god start på de indledende spørgsmål får alt for stor betydning på det endelige resultat, og testen er der ikke retvisende.
Vi mener at vi i Sønderborg Kommune bør stræbe efter en evalueringskultur, fremfor en testkultur. Vi anerkender behovet for evaluering, men vores ambition er at et evalueringsredskab skal understøtte lærernes daglige vurdering af elevernes fremskridt og udvikling.
Undertegnede repræsentanter for Socialdemokratiet i Børn og uddannelsesudvalget mener der bør handles hurtigst muligt, og har derfor ekstraordinært bedt om at der optages en sag på det kommende Byrådsmøde med følgende beslutningsforslag:
”Sønderborg Kommune skal søge Undervisningsministeriet, om fritagelse fra kravet om gennemførsel af nationale test på kommunens folkeskoler”
Vi håber at hele byrådet kan stå bag beslutningen, som er til fordel for kommunens elever og lærere.