Regionsrådsmedlem John Lohff, Konservative, skriver:
En forbindelse over Lillebælt imellem Als og Fyn vil ikke koste ¼ del af Femern-projektet. Det er et projekt som
politikere, ledende folk i transportsektoren og øvrige erhvervsfolk på både Fyn og i Sønderjylland har betonet vigtigheden af igennem mange år. Tilsvarende er der stort gehør for sagen hos politikerne i Flensborg samt beslutningstagere i det hele taget på den anden side af vores landegrænse.
Ved en rute over Fyn-Als vil afstanden fra f.eks. København til Hamburg være 61 km længere end over Femern Bælt, og til punktet hvor den nye motorvej A20 går på tværs af A7 og videreføres til den vestlige del af Nordtyskland, er der blot 25 motorvejskilometre længere end via Femern.
Miljøproblemerne
Motorvej A20, der p.t. er under bygning fra Lübeck og imod vest, har i princippet de samme miljøproblemer, som projektet over Femern har og vil have det i mange år. Bemærk, at det ikke i Tyskland er muligt at lave eksproprieringer, som vi kan i Danmark. Der skal føres en sag for hver enkelt ejendom, og mon ikke miljøorganisationerne ved, hvordan man skal påvirke disse enkeltsager og trække dem i langdrag. Det kan vare ved i årtier.
Det kan og bør man ikke vente på. Forbindelsen fra Als til Fyn vil være at foretrække. Motorvej A7 er fra Hamburg og nordpå under udbygning til 6 spor, og ligeledes ved vi, at der skal bygges en ny bro over Kielerkanalen, da den eksisterende er slidt op.
Man burde derfor droppe forbindelse over Femern og i stedet etablere bro- og motorvejsforbindelse fra Bøjden/Fyn til Fynshav/Als med tilhørende motorvejstilslutninger. Det er en udgift der foreløbigt er gjort op til 10 mia. kr. til broen og 2 mia. kr. til landfæster og tilsluttende motorvejsanlæg. Den relativt nye Sønderborg-motorvej går helt til Als. Hvor svært kan det dog være for vore landpolitikere at få øje på denne kæmpe samfundsmæssige besparelse ved at bygge en Als-Fyn bro fremfor at investere i et mangefold dyrere og usikkert projekt som Femern projektet.
Hurtigt i gang
Projektet Femern er både usikkert og dyrt, så ved i stedet at etablere forbindelsen Als-Fyn ville dette tjene Danmark langt bedre. Endvidere er det helt åbenbart, at der på tysk side vil være interesse for en udbygning helt til den danske grænse, såfremt motorvejsforbindelsen føres direkte over Als og Fyn til København og det øvrige Skandinavien. Det er der perspektiv i fremfor at holde fast i et usikkert projekt over Femern. Samtidigt vil det betyde en fortsat høj
udnyttelsesgrad af Storebæltsbroen.
Projektet vil kunne sættes i gang relativt hurtigt, idet der igennem flere år fra Region Syddanmark og kommunerne Faaborg-Midtfyn og Sønderborg er igangsat og foretaget analyser og forskellige undersøgelser.
Valget er let
Det er efterhånden blevet klart for de fleste, at økonomien i Femern-projektet hviler på et højest usikkert grundlag. Endvidere venter der en langstrakt proces angående miljøgodkendelser, og i det hele taget er tyskerne jo slet ikke bundet op på projektet endnu. Det hele kan trække ud i årevis.
Valget er derfor let.
Drop Femern og vælg den fynske forbindelse i stedet.