Destination Sønderjylland satser på hollænderne

25. april 2017 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

For første gang i år er Destination Sønderjylland gået med i en stor kampagne, der skal få flere hollændere til at vandre på gendarmstien, opleve dansk natur og kultur, stille hav og frådende bølger, slotte, Universe og alle de andre sønderjyske attraktioner. Lige nu er der hollandsk majferie, og det betyder masser af hollændske gæster i de danske feriehuse og på campingpladserne.

Flere og flere hollændernre sætter kursen nordpå, når der står meivakantie i kalenderen. Meivakantie er hollandsk for majferie og dækker over en uge i maj, hvor skolerne holder fri. Mange skoler supplerer med en ekstra uge, så ferien bliver på 14 dage, og dermed kommer også april ofte i spil som feriemåned. I 2016 var 30 pct. af hollændernes overnatninger i danske feriehuse i april/maj.

Artiklen fortsætter under annoncen

Majferie i Danmark er blevet en succes, og derfor er vi gået med med i VisitDenmarks store majferie-kampagne, som vi har suppleret med en række indsatser, som er skræddersyet specielt til Destination Sønderjylland”, siger direktør Karsten Justesen fra Destination Sønderjylland i en pressemeddelelse.

I 2016 var 30 pct. af hollændernes overnatninger i danske feriehuse i april/maj, og der var også mange hollandske overnatninger i de fire kommuner. 108.000 i alt blev det til i løbet af hele året.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi har allerede mange hollandske gæster i området, fordi vi har mange af de oplevelser, som de rejser efter. Vi har natur, og vi har plads til at udfolde sig på, og så ligger vi kun fire timers kørsel væk. Og hollænderne er interessante bl.a. på grund af ferieperioderne, der falder skævt i forhold til de danske, men også fordi de er aktive turister. De kommer godt rundt i området og er ikke blege for at se Vadehavet den ene dag og gå på opdagelse i Universe den næste”, siger Karsten Justesen.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi kan se, at der er en efterspørgsel, som vi har produkterne til, og vi har valgt at supplere den overordnede, generelle markedsføring, hvor naturen er hovedtema, med målrettede indsatser på fx ferie med vandrerstøvlerne på, cykelferie og campingferie. Så vores markedsføring gælder ikke kun den populære majferie. Vi satser også på at få besøg af hollænderne i juni, juli og august”.

God samarbejdspartner

Destination Sønderjylland har fået skræddersyet en stor del af indsatsen på det hollandske marked. Det har været muligt på grund af VisitDenmarks samarbejde med en af de helt store spillere på det hollandske marked, ANWB. ANWB kan sammenlignes med danske FDM, men har langt flere aktiviteter. Ud over at de udgiver deres medlemsblad Kampioen i et oplag på flere end 3,5 mio. eksemplarer, har de en række special interest magasiner, rejsebureauer, butikker og forretningsområder som vejhjælp, forsikring osv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Destination Sønderjylland kan således fx se frem til et contentsamarbejde på online og print, hvor bl.a Det sønderjyske kaffebord ,Vadehavet og Lillebæltskysten bliver præsenteret for brugere og læsere. Desuden er aftalt et samarbejde om presseaktiviteter og med en turoperatør. Det nye samarbejde er bl.a. kommet i stand på baggrund af den støtte Destination Sønderjylland har opnået igennem FOMARS

Sønderjylland passer godt til hollænderne, mener konstitueret markedschef Mette Rodenhuis-Carlsen fra VisitDenmark i Holland. De er aktive i ferien, og rejser efter kyst, strand, natur, men også efter attraktioner og forlystelsesparker. Og et besøg i majferien kan også være en god måde til at skabe rejselyst til resten af året.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Der er et meget stort potentiale i de hollandske børnefamiler. Og majferien kan være med til at åbne deres øjne for Danmark generelt. I maj fås ferien i Danmark til konkurrencedygtige priser, og forventningerne til sol og sommer er ikke så store som i højsæsonen. Det er et godt udgangspunkt for at bruge ferien til at gå på opdagelse og lære destinationen at kende. Forhåbentlig får de så lyst til at komme igen. Derfor er det vigtigt, at man på destinationerne er obs på, at april-maj er højsæson for hollandske børnefamilier, så de ikke møder lukkede attraktioner og spisesteder”, siger konstitueret markedschef Mette Rodenhuis-Carlsen.

20. april 2024 Uddannelse, Sønderborg

LEGO blev trækplastret til Forskningens Døgn

20. april 2024 Uddannelse

Lørdag har SDU i Sønderborg åbnet dørene for Forskningens Døgn frem til klokken 13 – og det er en landsdækkende festival, hvor universiteter, forskningsinstitutioner og videnskabens virksomheder inviterer alle interesserede til at opleve, diskutere og få indblik i forskernes arbejde – og der var et spændende program på SDU i Alsion, hvor der blev appelleret […]

Læs mere...