Når du har betalt for en vare eller bestilt den i en butik, er der tale om en bindende aftale, og der står ikke i nogen lov, at man har ret til at fortryde sit køb eller få sin vare byttet til noget andet.
– Mange butikker tilbyder dog som en service, at deres kunder kan komme tilbage med varen og enten få pengene igen eller bytte den til andre varer. En butik, der tilbyder returret, vil normalt oplyse det på skilte i butikken eller trykke det på bonen,” skriver forbrug.dk, der er drevet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Artiklen fortsætter under annoncen
Hvis man endelig får lov til at kunne fortryde, er det butikken, der bestemmer, i hvilken stand varen skal være. Det kan for eksempel være:
At varen leveres tilbage i original emballage
At eventuelle plomberinger er ubrudte
At mærker o.l. stadig sidder på varen
At du overholder den aftalte tidsfrist
Artiklen fortsætter under annoncen
Fejl ved varen
Skulle der være en fejl ved varen, er det straks en anden historie at få byttet. Her kan butikken ikke umiddelbart nægte at bytte.
– I den situation gælder købelovens regler om mangler ved varen, og sælger skal tilbyde enten at reparere eller at ombytte varen. Hvis sælgeren i den situation ender med at tage varen retur, kan han ikke stille krav om, at den er ubrugt, at mærkerne sidder på osv., som han kan forlange i forbindelse med fortrydelse, skriver forbrug.dk.