– Det lyder skørt med en Als-Fyn bro

10. marts 2014 Erhverv

Selvom tanken om en bro mellem Als og Fyn er flere år gammel, så er det som om, at ideen endnu ikke er rodfæstet helt i

jpg” width=”300″ height=”257″ /> Simon Faber bakker op om broen.

befolkningen på begge sider af Lillebælt, så blev der mandag talt varmt for en forbindelse mellem Sønderjylland og Fyn.

Det lyder skørt, så det kan blive alletiders, siger Erik Lauritzen.

Det lyder skørt, så det kan blive alletiders, siger Erik Lauritzen.

 

– Det lyder da skørt, siger borgmester Erik Lauritzen på borgermødet om netop Als-Fynbroen mandag. Omkring 270 mennesker sad bænket i Café Alsion og lyttede til paneldeltagernes ord om den kommende bro.

– Men dét, at det lyder skørt med noget, er ikke nyt. Sådan sagde vi også, da vi begyndte at snakke om motorvej til Sønderborg, siger Erik Lauritzen og tilføjer:

– Når Folketinget lægger trafikplaner, så drejer de altid udenom Sønderjylland og hernede har vi brug for, at vi let kan komme til Fyn og København, siger han. Han nævner, at senest var det Togfonden, der drejede udenom Sønderborg og at vi faktisk mærker mest til Folketinget, når der lukkes statslige arbejdspladser.

Hvad rager broen os?

– Det er fristende at sige, hvad rager den bro os, lyder det fra Flensborgs borgmester Simon Faber. heldigvis har han selv svaret:

– Fra Flensborg viser undersøgelser i erhvervslivet, at der er brug for, vi hurtigt kan komme til København og det samme siges fra Hamborg. En bro mellem Als og Fyn vil styrke hele grænseområdet – og det er ad den vej, vi kan skabe vækst, siger Simon Faber.

Her er udfordringerne

Fra panelet kom regionsrådsformand Carl Holst med et rids over de udfordringer, der skal findes svar på:

Carl Holst mener, at arbejdet bliver at få argumenterne i orden.

Carl Holst mener, at arbejdet bliver at få argumenterne i orden.

– Broen er slet ikke på det trafikale landkort på Christiansborg, så vi kan regne med, der lige kommer 10 milliarder kroner dumpende. Altså må der skabes endnu større folkelig opbakning til broen, siger Carl Holst.

– Det er virkeligt kostbart at få lavet miljøundersøgelser i Lillebælt. Broen skal ligge i et beskyttet område og det gør ikke tingene billigere eller lettere, siger han.

Regionsrådsformanden mener ikke, at Als-Fynbroen giver støj på ledningen i forhold til andre trafikplaner og understreger, at det mest af alt handler om at have argumenterne i orden.

Senere siger han i TV Syd: Vi får den bro.

Meld dig ind

H. P. Therkelsen holdt styr på kasketterne, men ikke GPS'en.

Mogens  Therkelsen holdt styr på kasketterne, men ikke GPS’en.

www.als-fynbroen.dk kan du melde dig ind i foreningen, der arbejder for, at vi får en bro mellem Sønderjylland og Fyn.

GPS svigtede vogmandsdirektør

Direktør Mogens Therkelsen, der er direktør en stor lastvognsflåde, er også fortaler for Als-Fynbroen. Både på egne vegne og på borgermødet også på vegne af Jørgen Mads Clausen, der ikke selv deltog som planlagt på grund af møder på den anden side af jordkloden.

– Nu er jeg her på Als og jeg er bestemt tilhænger af, der bygges en bro over Alssund, siger Mogens Therkelsen, der i et kort øjeblik slet ikke havde styr på geografien i den sydlige del af landet.

Fra Alsion, der ligger på jysk grund, kunne han se, der allerede er to broer over Alssund, hvis ikke han sad med ryggen mod Als.

Tryk på knappen og se billeder fra borgermødet i Alsion:

Knap

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk