Jeg ved ikke, hvad Venstres Jimmy Simonsen henviser til, når han i en artikel på SønderborgNYT taler om ideologi og skolelukninger. Vores holdning er ikke baseret på ideologier, men den økonomiske virkelighed og en elevtalsprognose, der viser et faldende elevtal i Sønderborg by. Jeg ser det omvendt som rent ideologisk betinget, når Venstre mener, at beslutningen om lukningen af en folkeskole i Sønderborg by skal ske på baggrund af hensyn til fri-og privatskolers udvikling, siger Jesper Smaling, som har en af de socialdemokratiske pladser i Børne- og Uddannelsesudvalget.
Både socialdemokraterne og Enhedslistens udvalgsmedlem mener, at det rigtige er at pege på, at det er Ahlmann-Skolen, der, som en del af besparelserne, kan lukkes.
”Vi har peget på Ahlmann-Skolen og det er baseret på den objektive sagsfremstilling, som forvaltningen har fremlagt og som udvalget har drøftet på tre temamøder i perioden fra april til juni. Udvalget har – både her og i evalueringen af vores strategi for specialtilbuddene – drøftet fremtiden for kommunens specialklasserækker”, siger Jesper Smaling til SønderborgNYT.
”Her har Jimmy Simonsen og resten af udvalget været enige om, at der er brug for at se på, hvordan specialklasserne er organiseret og at det er uhensigtsmæssigt, når der f.eks. på Ahlmann-Skolen er næsten lige så mange specialelever, som der er almene elever”.
Mikkel Skrumsager, som er far til et barn i en af specialklasserne, er bekymret over, at der ikke ligger en plan for, hvad der skal ske med eleverne i specialklasserne
”Jeg er sikker på, at skulle vi ende med at lukke Ahlmann-Skolen, så kan der tages de nødvendige hensyn til specialklasserækken. Men processen – om hvordan vi sikrer en god overgang ved en skolelukning, med inddragelse af forældre og medarbejdere – den kan først gå i gang, når der er truffet beslutning om, hvilken skole der skal lukkes”, forklarer Jesper Smaling.
”Vi vil vi have et fokus på, at overgangen bliver så nænsom for eleverne som overhovedet muligt, uagtet om man er specialklasseelev eller almen elev”.