Færgeruten Fynshav-Bøjden skal i udbud – se kommunens ønsker om forbedringer

17. april 2021 Augustenborg Skrevet af: Ole Kæhler

Transportministeriet laver i perioden fra marts til september udbudsmaterialet for en ny kontraktperiode fra 2024 på Fynshav-Bøjden-ruten. Ministeriet har inviteret Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner til at bidrage til arbejdet ved at komme med input til udbuddet.

Sønderborg Kommunes input ligger klar og skal onsdag godkendes i Økonomiudvalget.

En velfungerende færgebetjening på ruten Bøjden-Fynshav er afgørende for at sikre bedre sammenhæng mellem Sydfyn og det sydlige Sønderjylland. En forbedret rute vil blandt andet gavne udviklingen af et mere sammenhængende arbejdsmarked og dermed bidrage til erhvervsudviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ruten er også relevant for turisme, fordi der skabes et sammenhængende oplevelsesområde mellem Sydfyn og Als. En forbedring af ruten er desuden et vigtigt første trin i forhold til en kommende fast forbindelse – og ikke en erstatning for den.

De vigtigste input er:

Timedrift på færgeruten alle ugens dage hele året fra kl. 06.00 til kl. 22.00. Ideelt bør der være tale om halvtimesdrift  og det vil være en fordel, hvis den seneste afgang er kl. 23.00 på hverdage og kl. 24.00 i weekender.

Artiklen fortsætter under annoncen

En effektiv overfartstid – sejltid inklusiv tjek-ind-tid – på maksimalt 50 minutter. Den effektive overfartstid bør dog nedbringes til 40 minutter, hvilket anses for muligt. Hvis den effektive overfartstid kan bringes ned til 30-35 minutter, er det ønskeligt.

Høj driftsstabilitet, så der er væsentligt færre aflysninger og forsinkelser end med dagens færger. Særligt er det vigtigt at sikre skibets manøvredygtighed i havn i vindstyrker på op til stormende kuling.

Ikke højere priser

Artiklen fortsætter under annoncen

Prisen på billetter må ikke stige i forhold til det nuværende niveau justeret for almindelig prisudvikling. Det er dog ønskeligt, hvis prisen for en standardbillet for personbil under seks meter reduceres til at koste i omegnen af 70 kroner.

Tilstrækkelig kapacitet til, at man – på nær på enkelte varslede spidsbelastningsafgange – kan vide sig sikker på at komme med færgen, også uden forudgående reservation. Udgangspunktet børe være 120 passagerbiler og 600 passagerer.

Moderne færger, der bidrager markant til den grønne omstilling – mindst i et omfang, der svarer til elektriske færger. Høj passagerkomfort er et væsentlig parameter.

Artiklen fortsætter under annoncen

 

19. marts 2024 Augustenborg, Frivillige

Øvelse: Bilbrand blev til industribrand

19. marts 2024 Augustenborg

Mandag aften var der øvelse på programmet for de frivillige brandmænd i Augustenborg-Bro Brandværn, som blev kaldt ud til: Bilbrand i det fri. Brandmændene sprang i brandbilerne og kørte til Industrivej i Augustenborg og på vejen ser de en anden frivillig brandmand, Klaus Iskov, som stod og vinkede. Ham kørte de hen til, men det […]

Læs mere...